play

Itä-Suomen poliisi varoittaa huijauksista – Viime viikolla ilmoitetuista tapauksista lähemmäs 700 000 euron vahingot uhreille

Itä-Suomen poliisille viime viikolla ilmoitetuista verkkohuijauksista aiheutui lähes 700 000 euron vahingot niiden uhreille.

Itä-Suomen poliisille viime viikolla ilmoitetuista verkkohuijauksista aiheutui lähes 700 000 euron vahingot niiden uhreille. Kuva: Jenni Hirsikangas

Juho Lintula

Erilaisia verkkohuijauksia on tällä hetkellä liikkeellä paljon. Itä-Suomen poliisille tehtiin viime viikolla useita ilmoituksia rikoksista, joissa uhreilta oli huijattu erittäin merkittäviä rahasummia.

Itä-Suomen poliisilaitos kertoo tiedotteessaan, että sille viime viikolla ilmoitetuissa tietokoneavusteisissa huijauksissa uhreille koituneet rahalliset vahingot olivat yhteensä lähes 700 000 euroa.

Poliisi kertoo useita esimerkkejä viime viikolla sen tietoon tulleista huijauksista:

Noin 75-vuotias eteläsavolainen mies joutui niin sanotun nigerialaishuijausyhdistelmän kohteeksi ja maksoi lähes 8 000 euroa erilaisia maksuja saadakseen Tulliin juuttuneen matkalaukkunsa vapautettua. Juttua tutkitaan petoksena.

Pohjois-Karjalassa asianomistaja sai tekstiviestin verkkopankkitunnusten vaarantumisesta, mutta viestissä ei ollut mitään linkkiä. Kuitenkin tililtä oli lähtenyt 15 000 euroa ulkomaalaiselle tilille. Asiaa tutkitaan törkeänä maksuvälinepetoksena.

Noin 75-vuotias yläsavolainen nainen luovutti omat ja puolisonsa pankkitunnukset pankkivirkailijana esiintyneelle soittajalle. Naisen tiedoilla oli otettu 30 000 euron laina, ja hänen tililtään siirrettiin lainan lisäksi 11 500 euroa huijarin tilille. Aviomiehen tililtä oli siirretty huijarille 30 000 euroa. Asia on tutkinnassa rikosnimikkeellä törkeä petos.

Huijauksilta eivät ole välttyneet myöskään yritykset. Poliisi kertoo, että Pohjois-Karjalassa kiinteistöalan yrityksen henkilöä erehdytettiin maksamaan yli 42 000 euron lasku ulkomaalaiselle pankkitilille.

Niin ikään Itä-Suomessa olevan kunnan työntekijää erehdytettiin maksamaan 55 000 euron lasku väärälle tilille. Ulkomaalaisen yrityksen laskuun liittyen oli tullut muutospyyntö huijareiden sähköpostista, jossa pyydettiin maksamaan lasku toiselle tilille.

Molemmat tapaukset ovat tutkinnassa törkeinä petoksina.

Pohjoiskarjalainen noin 80-vuotias nainen puolestaan luovutti "turvapalvelun" edustajana esiintyneelle soittajalle verkkopankkitunnuksensa. Soittaja harhautti vanhusta kertomalla, että hän hoitaa aiempaa, samaan henkilöön kohdistuneen huijauksen selvittelyä.

Uhrin tiedoilla oli tehty liki 2 000 euron arvoinen puhelin- ja kuuloketilaus verkkokaupasta, mutta tilaus saatiin pysäytettyä ennen kuin se ehdittiin noutaa pääkaupunkiseudulla sijaitsevasta noutopisteestä. Tapaus on tutkinnassa rikosnimikkeellä törkeä maksuvälinepetos.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Pohjoissavolainen noin 60-vuotias nainen siirsi tililtään 10 000 euroa kotimaiselle "turvatilille" sen jälkeen, kun OP-pankin edustajana esiintynyt henkilö erehdytti tämän luulemaan, että hänen tililleen olisi kirjauduttu ulkomailta käsin eli rahat täytyi siirtää turvaan. Tapausta tutkitaan petoksena.

Vastaavalla tekotavalla huijattiin noin 65-vuotiasta pohjoiskarjalaista naista, joka erehdytettiin siirtämään OP:n tililtään vajaat 40 000 euroa turvaan "turvatilille". Molemmissa tapauksissa asianomistajia pyydettiin itse soittamaan samaan puhelinnumeroon. Asia on tutkinnassa rikosnimikkeellä törkeä petos.

Yläsavolainen noin 68-vuotias mies sai pankin nimissä sähköpostia, joka liittyi allekirjoitusta vaativaan asiaan. Viestissä oli linkki, jota uhri oli klikannut ja antanut sitä kautta pankkitunnuksensa huijarille. Tämän seurauksena uhrin rahastoja oli päästy myymään yli 400 000 euron arvosta ja rahoja oli siirretty ulkomaalaisille tileille useina siirtoina.  

– Huijareiden tavoitteena on saada itselleen taloudellista hyötyä ja kuten edellä olevista tapausesimerkeistä käy ilmi, niin huijausmuotoja on monia, rikosylikomisario Harri-Pekka Pohjolainen Itä-Suomen poliisista kertoo tiedotteessa.

Poliisi muistuttaa jälleen kerran siitä, ettei kenenkään tule luovuttaa omia verkkopankkitunnuksia tai maksukorttien tietoja. Poliisi, pankit tai mitkään muutkaan tahot eivät kysele asiakkaiden verkkopankkitunnuksia puhelimitse, sähköpostilla, tekstiviesteillä tai keskustelualustoilla.

Harri-Pekka Pohjolainen kehottaa kaikkia juttelemaan näistä huijausten riskeistä läheisten ja eritoten iäkkäämpien ihmisten kanssa. Tärkeintä on muistuttaa, ettei pankkitunnuksia tai -tietoja pidä luovuttaa kenellekään.     

– Yrityksissä kannattaa myös käydä läpi laskujen maksuprosessit siten, että pystytään mahdollisimman kattavasti varmistumaan maksujen meneminen oikeille tileille. Erityisesti yritysten uudet työntekijät tulee perehdyttää yrityksen maksuprosesseihin.

Jos kuitenkin vahinko pääsee tapahtumaan ja epäilee joutuneensa huijarin uhriksi, niin silloin tulee olla välittömästi yhteydessä omaan pankkiin, jotta kortti ja tili voidaan tarvittaessa sulkea. Poliisi muistuttaa tekemään asiasta myös aina rikosilmoituksen.

uusimmat

Tarinat

Tarinat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

whatsApp

Whatsappilla:

Numeroon 050 3500 245

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi