Back
Julkaistu: 01.02.2012 12:24  |  Päivitetty: 01.02.2012 15:23

Siirry salille, jos henki pihisee

Arttu Käyhkö
Saija Takkunen hikoili Joensuun BB-Gymillä, kun lenkit koiran kanssa ovat kutistuneet pakkasten takia puolen tunnin pyrähdyksiksi. Saija Takkunen hikoili Joensuun BB-Gymillä, kun lenkit koiran kanssa ovat kutistuneet pakkasten takia puolen tunnin pyrähdyksiksi. Kuvaaja: Marko Puumalainen

Tiistaina aamupäivällä pakkasmittari näyttää –25 astetta. Karsikon laduilla ei ole ensimmäistäkään hiihtäjää, eikä tilanne muuksi muutu parin kilometrin päässä Repokalliolla.

Laululavan aukiolla ei sielläkään näy ristin sielua, ja kun edes Linnunlahden ”hullun kolmio” ei ole maineensa veroinen, on pakko vetää johtopäätös, että ainakin Joensuussa näin kova pakkanen on hiihtäjille liikaa.

Ja hyvä niin. 20 pakkasastetta pidetään yleisesti vihonviimeisenä ylärajana, jota kylmemmässä ei kannata ulkona rehkiä. Ei ole sattumaa, että esimerkiksi hiihtokisoissa pakkasraja on usein juuri tuo –20.

– Kilpaurheilussa rajat on aika hyvin testattu. Jos niitä pitää ohjenuorana, on varmasti aika lähellä oikeaa, toteaa Haaga-Helia ammattikorkeakoulun yliopettaja, liikuntatieteiden tohtori Timo Vuorimaa.

Jos nyt ei ihan Suomen mestaruudesta kisaa, tehokkaan liikunnan pakkaskatoksi Vuorimaa laittaisi jo –17 astetta. Kevyempi liikunta onnistuu turvallisesti yleensä vielä reilussa –20 asteessakin, mutta –25:ssa on jo niin kylmää, että reippailu kannattaa Vuorimaan mielestä siirtää kokonaan sisätiloihin.

Hengitystiet helisemässä

Liian kylmässä urheilemisesta voi seurata monenlaista riesaa. Paleltumat ovat näistä yksi, mutta eniten ovat helisemässä hengitystiet.

– Nykyään löytyy loistavia varusteita ja vaatetusta kylmiinkin oloihin, mutta hengitys on kriittinen kohta. Jos on taipumusta astmaattisuuteen, kannattaa olla erityisen varovainen, sillä astmaatikoille kylmyys on oikeasti terveysriski, Vuorimaa muistuttaa.

– Hyvä nyrkkisääntö on, että jos liikkuminen käy niin sanotusti henkeen, silloin kaikki ei ole kohdallaan.

Alkulämmittelyn tärkeys

Kunnon alkulämmittely on kylmällä normaaliakin tärkeämpää, myös hengityksen kannalta.
 – Usein käy niin, että kun lähtee varovaisesti liikkeelle ja lämmittelee rauhassa, kehon oma lämmöntuotto johtaa siihen, että myös hengitys kulkee paremmin, Vuorimaa sanoo.

Hengityssuojaimista on apua etenkin oireilijoille, ja toimiva ratkaisu voi olla vaikka vain pelkkä liina nenän ja suun edessä. Kovaan liikuntaan liina on kuitenkin huono viritys, sillä se kerää nopeasti kosteutta ja jäätyy.

Tottumisasioita

Lämpömittari yksin ei kerro, milloin ulkona tarkenee liikkua. Tuuli voi lisätä pakkasen vaikutusta huomattavasti, sillä jo kolme metriä sekunnissa puhaltava tuuli nostaa –15 asteen pakkasen todellisen purevuuden –22 asteen pintaan.

Liikuntatieteiden tohtori Timo Vuorimaa toteaa, että oikea tapa liikkua on pitkälti tottumisasia siinä missä oikean vaatetuksen löytäminen.
– Usein ensimmäisillä kovilla pakkasilla ollaan hukassa, mutta talven mittaan pystytään liikkumaan varmemmin ja turvallisemmin.

Arvostele tätä artikkelia
(0 ääntä)

Lisää urheilumenoja >>