Back
Julkaistu: 05.10.2011 16:32  |  Päivitetty: 07.12.2011 15:48

Rasvasodan uusimmat taistelijat

Mia Rouvinen

Kirjat
Taija ja Jani Somppi
Parantavat rasvat
Gummerus 2011, 224 s.
Yleis- ja verisuonikirurgi Taija Somppi ja liikuntafysiologi Jani Somppi ovat uusimmat nimet suuressa suomalaisessa rasvasodassa.
Parivaljakko tuli ulos virallisen näkemyksen kaapista tuoreella kirjallaan, joka jatkaa muiden muassa kirurgi ja erikoislääkäri Antti Heikkilän vuosia sitten avaamaa keskustelua rasvojen vaikutuksesta terveyteen.
Kirjan mukaan teoria eläinrasvojen vaarallisuudesta samoin kuin kolesterolilääkitys ovat suurimpia lääketieteen harha-askelia. Sen sivuilla painotetaan lukemattomia kertoja, ettei voin syönti tuki verisuonia eikä siten altista sydän- ja verisuonisairauksille. Väitettä tuetaan useilla tutkimuksilla.
Myös kolesteroli riisutaan viikatemiehen viitastaan: koholla oleva kolesteroliarvot kertovat elimistön epätasapainotilasta, mutta ne eivät ole syy epätoivottuun tilaan. Kolesteroli on yksi kehon sisäisistä korjausmekanismeista.
Sen sijaan kolesterolilääkitysten nykyinen yleisyys kyseenalaistetaan kirjassa voimakkaasti. Tutkimusten perusteella harva potilas hyötyy niiden käytöstä. Moni kärsii kuitenkin ikävistä sivuvaikutuksista.
Apua lääkityksestä on Sompien mukaan vain niille, joilla on vaikea geneettinen kolesteroliaineenvaihdunnan sairaus.

Apua ruokavalioista

Kirjan kantava teema on ruokavalion merkitys terveydelle. Ruoka on paras lääkkeemme, Sompit toteavat kirjan viimeisinä sanoinaan.
Toisin kuin virallisissa suosituksissa, kirjassa terveellisiksi rasvoiksi nostetaan voi, neitsytkookosöljy ja lihan ihra. Sompit suosittelevat myös kalaöljyjä ja oliiviöljyä sekä luonnonmukaisuuden huomioivaa vähähiilihydraattista (VHH) ruokavaliota.
Terveyttä edistetään vähentämällä huonojen, tärkkelyspainotteisten hiilihydraattien osuutta ravinnosta. Välteltäviä ovat verensokerin määrää ja insuliinin eritystä voimakkaasti lisäävät tuotteet, kuten sokeri ja viljatuotteet.
Mitään ruokaa ei kielletä vaan lukijaa ohjataan pohtimaan valintojaan. Kirja ottaa kantaa myös ikuisuuskiistaan lisäravinteiden tarpeesta. Sompit suosittelevatkin kaikille vähintään D-vitamiinilisää sekä kalaöljyjä.
Teos kokoaa hyvin yhteen viime vuosien ruokaan liittyvää terveyskeskustelua ja kertoo osaltaan lääkärikentän näkökantojen monipuolistumisesta. Vaikka kirjaa pitäisi täytenä puppuna, kannattaa se silti lukea.
Kirja voi antaa taustaa ja tukea myös henkilökohtaisille havainnoille ja haastaa pohtimaan, miten tärkeää ruoka on terveydelle, siinä missä liikunta ja positiivinen mielikin.
Sukurasitteesta ja voin syönnistä huolimatta kokonaiskolesteroli voi olla selvästi alle neljä – ainakin minulla on.

Arvostele tätä artikkelia
(0 ääntä)