Maanantai, 24.6.2019 
Juha, Janne, Jani
Kaupallinen yhteistyö

Terveydeksi! Näillä keinoilla selätät flunssan

  • Kaupallinen yhteistyö: Fennia

Vahvinkin vastustuskyky pettää joskus ja pakottaa toipilaaksi, olipa sairastamiselle aikaa tai ei. Tässä sinulle 5 keinoa, jotka voit ottaa avuksesi taisteluun flunssan oireita vastaan.

Viime vuosina on puhuttu paljon sinkin eduista flunssan hoidossa. Tutkimusten mukaan imeskeltävien sinkkitablettien nauttiminen tai sinkkiä sisältävien suusuihkeiden käyttö voi lyhentää flunssan oireiden kestoa jopa kolmanneksella.

Jotta oireet lyhenevät, tulee sinkin käyttö aloittaa vuorokauden sisällä ensimmäisten flunssan oireiden ilmaannuttua ja on aikuisen päiväannoksen oltava noin 75 mg. Kurkkaa purkin kyljestä, missä muodossa valmisteen sinkki on. Suosi sinkkisitraatin sijaan paremmin imeytyviä muotoja, kuten sinkkiasetaattia.

2. Maitohappobakteerit

Maitohappobakteerien käyttö parantaa tutkitusti vastustuskykyä. Tehoa on tutkittu enemmän lapsilla kuin aikuisilla, joten tulokset puhuvat erityisesti lasten maitohappobakteereista saamien hyötyjen puolesta.

Vastustuskyvyn paranemisen lisäksi maitohappobakteerit vaikuttavat flunssan oireiden kestoon. Maitohappobakteereista flunssan keston lyhentäjänä ei ole aivan yhtä järeitä tuloksia kuin sinkistä, mutta maitohappobakteerit lienevät silti hyvä lisä flunssannujerruscocktailiin.

3. C-vitamiini

Vanhojen uskomusten mukaan C-vitamiinin tankkaaminen säästää flunssalta. Nykytiedon mukaan sillä ei kuitenkaan ole juurikaan vaikutusta perusterveen ihmisen vastustuskykyyn, sillä terveellä ihmisellä on jatkuvasti varastoissaan C-vitamiinia. Flunssa on myös virustauti, eikä C-vitamiinin ole todettu vaikuttavan viruksiin.

Vaikka ylimääräisen C-vitamiinin nauttimisella ei olekaan vaikutusta vastustuskykyyn, C-vitamiini voi nopeuttaa flunssan paranemista. Väite perustuu C-vitamiinin hengitystieoireita helpottavaan vaikutukseen. Myös C-vitamiinin kohdalla päiväannoksen tulee olla oireiden hoidossa huomattavasti suositeltua päiväannosta suurempi.

4. Nenäkannu

Nenäkannu, eli niin kutsuttu sarvikuono, helpottaa tukkoista oloa ja saattaa ehkäistä poskiontelontulehduksen syntyä. Vaikka nenäkannun käyttö voi kuulostaa hurjalta, on suolavedellä suoritettu huuhtelu totuttelun jälkeen miellyttävä toimenpide.

Nenäkannua kannattaa rohkaistua kokeilemaan erityisesti flunssan ensioireiden ilmaannuttua. Monet nimittäin vannovat nenäkannun huuhtelevan flunssapöpöt pois nenän limakalvoilta ja sitä myötä helpottavan flunssan oireita. Testaa nenäkannua myös allergisen nuhan hoitoon!

5. Lepo

Paras lääke flunssan hoitoon sinun ja kanssaihmistesi kannalta on kuitenkin lepo. Kun karsit flunssapäiviltä ylimääräiset rasitustekijät ja annat elimistösi keskittyä tuhoamaan flunssaviruksia rauhassa, vältyt todennäköisemmin flunssan pitkittymiseltä ja inhottavilta jälkitaudeilta.

Vaikka moni ajatteleekin, ettei pikku flunssa ole riittävä syy jäädä pois töistä, koulusta tai tarhasta, se kuitenkin kannattaa. Lepäämällä kotona säästää niin itsensä kuin kanssaihmisensä ylimääräisiltä flunssapäiviltä.

 Flunssan oireet paranevat yleensä itsestään viikossa-parissa. Jos oireet kuitenkin pitkittyvät tai ovat tavanomaista vakavampia, Fennian asiakkaana apunasi on FenniaHoitaja.

Tutustu FenniaHoitajaan tästä!

Sisältö on Karjalaisen yhteistyökumppanin tuottamaa.