play

Autojen omat kosketusnäytöt häiritsevät ajoa – pitkien listojen selailu lisää onnettomuusriskiä

Apulaisprofessori Tuomo Kujala (oik.) tutkii auton omien järjestelmien vaikutusta kuljettajan tarkkaavaisuuteen. Testilaboratoriossa autoa on lähdössä kuljettamaan Juuso-Petteri Partanen ja tehtäviä antaa matkustajan paikalta Tuulia Verlin.

Apulaisprofessori Tuomo Kujala (oik.) tutkii auton omien järjestelmien vaikutusta kuljettajan tarkkaavaisuuteen. Testilaboratoriossa autoa on lähdössä kuljettamaan Juuso-Petteri Partanen ja tehtäviä antaa matkustajan paikalta Tuulia Verlin. Kuva: Agata Anttonen

Aino Ässämäki

Jopa 93 prosenttia peräänajoista johtuu ainakin osittain siitä, että autonkuljettajan huomio on jossain muualla kuin liikenteessä.