GPS-häiriöt lisääntyneet Suomenlahdella alkusyksystä merkittävästi
Suomenlahden alueen GPS-häiriöt ovat lisääntyneet merkittävästi alkusyksyn aikana, kertoi Liikenne- ja viestintävirasto Traficom maanantaina. Radiohäiriötilanne Suomen maa- ja merialueilla on poikkeuksellinen verrattuna normaaliin, sanoo Traficomin pääjohtaja Jarkko Saarimäki tiedotteessa.
Satelliittinavigoinnin järjestelmien häiriöitä havaitaan usein erityisesti konfliktialueiden läheisyydessä. Häirintää käytetään tyypillisesti suojaamaan omaa infrastruktuuria tai tärkeitä kohteita, jolloin häiriövaikutus voi levitä myös laajemmalle. Traficomin mukaan häiriöitä voi tämän vuoksi esiintyä avoimilla merialueilla sisämaata helpommin, erityisesti itäisellä Suomenlahdella.
Saarimäki kommentoi STT:lle sitä, mistä GPS-häiriöt johtuvat.
– Nämä häiriöt johtuvat todennäköisesti Venäjän puolelta tulevasta häiriöliikenteestä. Todennäköisesti Venäjän niin kutsuttu omasuoja aiheuttaa tällaisia heijastusvaikutuksia Itämerellä.
Omasuojalla tarkoitetaan Saarimäen mukaan käytännössä sitä, että yritetään estää erilaisten kauko-ohjattavien laitteiden toiminta tietyillä alueilla, esimerkiksi Pietarin seudulla.
– Näin pyritään estämään esimerkiksi droonien toimintaa.
Voiko Traficom arvioida, ovatko Suomenlahdella havaitut GPS-häiriöt tahaton tai tarkoittamaton heijastusvaikutus vai onko Venäjän tarkoituksena myös aiheuttaa haittaa Suomen meriliikenteelle?
– En osaa lähteä toisten motiiveja arvioimaan.
Sähköisiä navigointiapuvälineitä käytetään paljon myös pienissä veneissä. Traficom painottaa, että tekniset apuvälineet eivät kuitenkaan korvaa veneilijän hyviä navigointitaitoja yllättävissä tilanteissa, kuten satelliittinavigoinnin häiriintyessä. Merikartat on syytä pitää mukana turvallisuuden vuoksi.
– Veneilykauden vielä jatkuessa on veneilijöiden oltava erityisen tarkkana navigoitaessa eri apuvälineitä käyttäen. Syksyllä illat pimenevät ja sumun mahdollisuus kasvaa. Veneilyn mahdollisiin häiriötilanteisiin tulisi aina varautua ennalta. Karttapohjaisen navigoinnin osaaminen sekä ympäristön ja muun liikenteen havainnointi edesauttavat tilanteiden ennakoimista, Saarimäki ohjeistaa.
GPS:ää käyttävän karttaplotterin näytöltä näkee veneen tai laivan sijainnin, nopeuden ja suunnan. Johtava asiantuntija Kimmo Patrakka Traficomista muistuttaa, että plotteri ei ole vesiliikennelain mukaan ensisijainen navigointiväline. Pelkkään plotterin ei Patrakan mukaan voi luottaa.
Traficom toivoo saavansa veneilijöiltä ilmoituksia kaikilla vesialueilla havaituista GPS-häiriöistä. Radiohäiriöilmoituksen lomakkeen voi täyttää esimerkiksi kännykällä suoraan veneestä tai rantautumisen jälkeen.
uusimmat
Tarinat
Tarinat
Luetuimmat
LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO
Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.
Whatsappilla:
Numeroon 050 3500 245
Toimitus, uutisvihjeet:
010 230 8110
toimitus@karjalainen.fi