play

Ilmavoimien Hawk-harjoituskone syöksyi maahan Keuruulla, lentäjät pelastautuneet heittoistuimella – konetyyppi asetettu toistaiseksi lentokieltoon

Hawk-suihkuharjoituskone arkistokuvassa.

Hawk-suihkuharjoituskone arkistokuvassa. Kuva: Timo Mustalampi

Eetu Kokkinen, Pertti Perämäki, Teemu Rauhala, STT

Ilmavoimien Hawk-suihkuharjoituskone syöksyi iltapäivällä maahan Keuruun eteläpuolella. Kaksi lentäjää pelastautui heittoistuimella.

Ilmavoimien mukaan molemmat onnettomuuskoneessa olleet ohjaajat on tavoitettu ja heidät on toimitettu jatkotutkimuksiin terveydenhuoltoon.

– Turmassa lentäjät pelastautuivat heittoistuimella. Kyseessä oli lentäjäkoulutukseen liittyvä normaalitehtävä, Ilmavoimien tiedotuspäällikkö Joni Malkamäki kertoo Keskisuomalaiselle.

Malkamäen mukaan lentäjät kuuluivat Ilmavoimien kantahenkilökuntaan. Hän ei osannut vielä arvioida mikä oli putoamisen syy.

– Heittoistunhyppy sujui onnistuneesti. Lentäjät ovat nyt tarkastuksessa terveydenhuollossa.

Turmakoneesta ei syntynyt Malkamäen mukaan vaaraa sivullisille eikä ympäristölle.

– Turmakone on löydetty ja turmapaikka on eristetty ja viranomaiset jatkavat toimintaa paikalla.

Hälytys ilmaliikenneonnettomuudesta tuli Keski-Suomen pelastuslaitokselle kello 14.15. Hälytys annettiin Keuruun Heinäsentien maastoon, joka sijaitsee lähellä Pirkanmaan rajaa. Paikalle hälytettiin noin kymmenen pelastuslaitoksen yksikköä.

Viranomaiset sulkivat Kolhontien liikenteen iltapäivällä.

Viranomaiset sulkivat Kolhontien liikenteen iltapäivällä. Kuva: Rainer Liimatainen

Ilmasotakoulun johtaja Vesa Mäntylä kertoi illalla tiedotustilaisuudessa koneessa olleen 25-vuotias lento-oppilas ja noin 30-vuotias lennonopettaja. Oppilaan lentokokemus Hawkilla on noin 100 tuntia ja opettajan noin 700 tuntia. Kumpikin kuului Ilmavoimien kantahenkilökuntaan. Ennen tilannetta turmakone ja toinen Hawk-harjoitushävittäjä olivat olleet suorittamassa normaalia harjoitusohjelmaan kuuluvaa ilmataisteluharjoitusta.

Harjoituksen loppupuolella toinen koneista oli irtautunut harjoituksesta. Radiotallenteiden perusteella lentäjät olivat kertoneet epänormaalista tärinästä koneen ohjaimissa. Pian tämän jälkeen he olivat julistaneet hätäkutsun "mayday, mayday, mayday".

Lentäjät hyppäsivät koneesta alle 500 metrin korkeudesta. Kumpikin käveli itse ambulanssiin. Paikalle hälytettiin myös lääkärihelikopteri FinHems.

Mäntylän mukaan kaikki Hawk-harjoitushävittäjät ovat toistaiseksi lentokiellossa, kunnes selviää, että muihin koneisiin ei liity vastaavaa onnettomuusriskiä. Onnettomuudesta on aloitettu tutkinta.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy
Kolhontien Heinäsessä sulkenut helikopteri poistui noin kello 15.35. Sen jälkeen Kolhontien liikenne avattiin.

Kolhontien Heinäsessä sulkenut helikopteri poistui noin kello 15.35. Sen jälkeen Kolhontien liikenne avattiin. Kuva: Päivi Liimatainen

Mäntylä kertoi, että tähän mennessä on löydetty laskuvarjot, heittoistuimet ja koneen runko.

– Hawkissa ei ole mustaa laatikkoa, vain tehtävätallennin. Se on nyt tuhoutuneen rungon seassa jossakin.

Mäntylän mukaan taetta ei tietenkään ole, että tehtävätallennin olisi säilynyt ehjänä. Se ei nimittäin ole tyypiltään normaali musta laatikko, jossa olisi törmäyksen sietokykyä.

– Eli (se on) hyvin kevyt versio mustasta laatikosta, jos näin voi sanoa, Mäntylä lisäsi.

Onnettomuuspaikka on metsäistä ja suomaista maastoa. Lähimpään asutukseen on matkaa noin puoli kilometriä.

Keskisuomalaisen paikalla olleen toimittajan mukaan viranomaiset sulkivat lähellä turmapaikkaa kulkevan Kolhontien liikenteen keskelle tietä lasketulla helikopterilla. Kopteri nousi ilmaan ja tie avattiin puoli neljän jälkeen iltapäivällä. Kolhontien avaamisen jälkeen poliisi ja Puolustusvoimat estivät kulun Heinäsentielle. Alueella nähtiin myös ainakin kaksi ambulanssia.

Heinäsessä lähellä turmapaikkaa asuva Antero Liukkaala kertoi Keskisuomalaiselle olleensa istuttamassa taimia Kolhontien varressa, kun ennen kello 14:ää alueella kuului "rämäys". Liukkaala oli aiemmin nähnyt Hawk-koneen lentävän taivaanrannassa. Kone oli niin kaukana metsänreunan takana, että Liukkaala ei nähnyt liekkejä tai laskuvarjoja. Hetken kuluttua alueella alkoi kierrellä helikopteri.

Poliisi kertoi illalla noin kuuden aikaan, että onnettomuuspaikalle lähistölle ei päästetä ulkopuolisia, sillä maastossa voi olla onnettomuuden jäljiltä vaarallisia aineita. Poliisi ei arvioinut kauanko alue pysyy suljettuna.

Ilmavoimien muut Hawkit pysyvät Mäntylän mukaan maassa, kunnes saadaan varmuus, voidaanko niillä jatkaa lentämistä. Tutkintaryhmä puolestaan ryhtyy tutkimaan onnettomuuspaikkaa.

Onnettomuuden tutkintaryhmän puheenjohtajana toimii insinöörieverstiluutnantti Juha Vantila Sotilasilmailun viranomaisyksiköstä (SVY).

Ennen Keuruun onnettomuutta Ilmavoimien Hawk-koneille on tapahtunut 11 onnettomuutta. Edellinen onnettomuus Hawkeilla Suomessa tapahtui marraskuussa 2013, kun kaksi Lentosotakoulun suihkuharjoituskonetta osui toisiinsa harjoituslennolla Salamajärven alueella Perhossa taisteluharjoituksen aikana. Toinen ohjaaja pelastui heittoistuimen avulla, mutta toisen koneen ohjaaja sai surmansa.

Mäntylän mukaan Hawkeilla on tarkoitus lentää 2030-luvun loppuun asti.

Edellinen onnettomuus Hawkeilla Suomessa oli marraskuussa 2013, kun kaksi Lentosotakoulun suihkuharjoituskonetta osuivat toisiinsa harjoituslennolla Salamajärven alueella Perhossa taisteluharjoituksen aikana. Toinen ohjaaja pelastui heittoistuimen avulla, toisen koneen ohjaaja sai surmansa.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Juttua päivitetty lisätiedoilla 15.5.2023 kello 18.45

uusimmat

Tarinat

Tarinat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

whatsApp

Whatsappilla:

Numeroon 050 3500 245

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi