Finnair palautti lippurahoja liian hitaasti – kuluttaja-asiamies puuttui asiaan
Kuluttaja-asiamies on puuttunut Finnairin viivästyksiin lippurahojen palauttamisessa.
Finnair ei tehnyt palautuksia lakisääteisessä määräajassa, kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) tiedotteessaan.
Lennon peruuntuessa matkustajalla on EU-lainsäädännön mukaan oikeus valita joko lennon uudelleenreititys tai lipun hinnan palauttaminen, jolloin hänellä on oikeus saada rahansa takaisin seitsemän päivän kuluessa peruutuksesta. Finnairin asiakkaat joutuivat kuitenkin joulukuun 2023 ja toukokuun 2024 välillä odottamaan hinnanpalautuksia keskimäärin 2–4 viikkoa, joissain tapauksissa vielä tätäkin pidempään.
Lentolipun hinnan palauttamisessa seitsemän päivän palautusaika on KKV:n mukaan ehdoton, eikä siihen liity poikkeuksia. Finnair on viraston mukaan menetellyt vastoin lentomatkustajan oikeuksia koskevaa EU-asetusta. Menettely on ollut KKV:n mukaan myös vastoin kuluttajansuojalakia, joka kieltää sopimattoman menettelyn asiakassuhteessa ja kohtuuttomat sopimusehtokäytännöt.
Finnair ei antanut kuluttaja-asiamiehen pyytämää sitoumusta siitä, että se noudattaa jatkossa määräaikaa. Kuluttaja-asiamies päätti tästä huolimatta valvonta-asian käsittelyn, sillä Finnair oli saanut takaisinmaksuhakemusten käsittelyn ruuhkat purettua, eikä takaisinmaksuissa ollut enää tiedossa viivästyksiä.
Kuluttaja-asiamies aikoo kuitenkin seurata aktiivisesti, noudattaako Finnair jatkossa takaisinmaksuajan noudattamista.
uusimmat
Tarinat
Tarinat
Luetuimmat
LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO
Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.
Whatsappilla:
Numeroon 050 3500 245
Toimitus, uutisvihjeet:
010 230 8110
toimitus@karjalainen.fi