play

EU-komissio vaatii esiin poliittisten mainosten maksajien nimiä

Tavoitteena on, että uudet säännöt tulisivat voimaan vuonna 2023, jotta ne olisivat käytössä ennen seuraavia EU-parlamentin vaaleja vuonna 2024. Lehtikuva / Vesa Moilanen

Tavoitteena on, että uudet säännöt tulisivat voimaan vuonna 2023, jotta ne olisivat käytössä ennen seuraavia EU-parlamentin vaaleja vuonna 2024. Lehtikuva / Vesa Moilanen

STT-Lehtikuva

Euroopan komissio haluaa lisätä läpinäkyvyyttä poliittisen mainontaan. Komissio esittää, että poliittiset mainokset olisi merkittävä selkeästi mainonnaksi ja niissä tulisi myös kertoa, kuka on maksanut mainoksen.

–  Ilman näiden tietojen tarjoamista poliittinen mainonta verkossa olisi laitonta, kertoo komission varapuheenjohtaja Vera Jourova.

Sääntöjen rikkomisesta voisi seurata rangaistuksena sakkoja.

Jourovan mukaan uudet säännöt ovat tarpeellisia, koska monilla ihmisillä voi olla vaikeuksia erottaa poliittista mainontaa muista sisällöistä. Selkeämpien merkintöjen avulla ihmisten olisi helpompi ymmärtää mainosten taustoja.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

–  Tärkeintä on, että annamme ihmisille lisää työkaluja sen ymmärtämiseen, kuka pyrkii vaikuttamaan heidän poliittisiin näkemyksiinsä, Jourova sanoi tiedotustilaisuudessaan.

Poliittisen mainonnan läpinäkyvyyden lisäämisellä komissio pyrkii suojelemaan vaalien luotettavuutta. Tavoitteena on, että uudet säännöt tulisivat voimaan vuonna 2023, jotta ne olisivat käytössä ennen seuraavia EU-parlamentin vaaleja vuonna 2024.

Komission esitys menee seuraavasi parlamentin ja jäsenmaiden käsiteltäväksi.

Kohdentamiseen tiukat ehdot

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Läpinäkyvyyden lisäksi EU-komissio haluaa puuttua poliittisten mainosten kohdentamiseen. Komissio ehdottaa tiukkoja ehtoja poliittisen mainonnan kohdentamiseen.

Tiettyjä arkaluonteisia henkilötietoja kuten uskonnollista vakaumusta tai seksuaalista suuntautumista saisi käyttää mainonnan kohdentamiseen vain silloin, kun henkilö on antanut siihen erikseen suostumuksensa.

Tiukasti kohdennettuun kampanjointiin havahduttiin erityisesti Cambridge Analytica -kohun myötä, kun vuonna 2018 paljastui, että Facebook oli luovuttanut kymmenien miljoonien käyttäjien tietoja luvatta data-analyysiyhtiö Cambridge Analyticalle. Yritys myi palvelujaan muun muassa Yhdysvaltojen entisen presidentin Donald Trumpin vuoden 2016 vaalikampanjalle.

Kehitystä vaan ei vallankumousta

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Varapuheenjohtaja Jourovan mukaan komission esitys läpinäkyvyyden parantamisesta ja kohdentamiseen puuttumisesta ei ole sinänsä vallankumous vaan kehityksen etenemistä.

EU:ssa on aiemminkin puututtu poliittisen mainontaan. Esimerkiksi vuonna 2019 eurovaalien alla sovittiin, että poliittiset puolueet eivät saa käyttää kansalaisista laittomasti kerättyä tietoa vaalikampanjoissaan.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi