play

Hätäilmoituksen voi vuonna 2025 tehdä myös reaaliaikaisella tekstinsyötöllä

Hätäkeskuksen 112 mobiilisovellus matkapuhelimessa 16. kesäkuuta 2021.

Hätäkeskuksen 112 mobiilisovellus matkapuhelimessa 16. kesäkuuta 2021. Kuva: Lehtikuva

STT

Hätäilmoituksen tekeminen tulee vuoden 2025 loppuun mennessä mahdolliseksi myös reaaliaikaisella tekstinsyötöllä, kertoo Hätäkeskuslaitos.

Uusi ilmoitustapa on tarkoitettu erityisesti ihmisille, joilla on vaikeuksia kuulemisen tai puhumisen kanssa ja jotka ovat tähän asti käyttäneet hätäilmoituksen tekemiseen hätätekstiviestiä.

Reaaliaikaisessa tekstinsyötössä (RTT) kirjoitettu teksti välittyy välittömästi kirjain kirjaimelta. Ilmoittajan ja hätäkeskuksen välillä näkyy kumpaankin suuntaan kaikki kirjoitettu ja poistettu teksti, kuten virhenäppäilyt ja niiden poistaminen.

–  Tällä tavoitellaan sitä, että avuntarvitsijalle syntyy reaaliaikaisuuden tunne vuorovaikutuksessa hätäkeskuksen kanssa. Samalla tavalla kuin jos puhuisimme puhelimessa, sanoo sovellusasiantuntija Sami Suomalainen tiedotteessa.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Hätäilmoituksen tekemiseen RTT:llä tarvitsee älypuhelimen. Kun ilmoittaja soittaa hätänumeroon, puhelimen käyttöjärjestelmä antaa automaattisesti vaihtoehdoksi hyödyntää reaaliaikaista tekstinsyöttöä, Hätäkeskuslaitos kertoo.

Hätäkeskuslaitoksen mukaan uuden hätäilmoitustavan taustalla ovat EU:n esteettömyysdirektiivin ja sen myötä kotimaisen lainsäädännön vaatimukset,

Esteettömyysdirektiivin tavoite on edistää kaikkien ja erityisesti vammaisten henkilöiden mahdollisuutta itsenäiseen asiointiin YK:n vammaisyleissopimuksen mukaisesti.

RTT tulee pakolliseksi jokaiseen EU:n maahan vuoden 2025 loppuun mennessä.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Toistaiseksi RTT on käytössä vasta kahdessa EU-maassa, joissa kokemukset siitä ovat olleet myönteisiä, Hätäkeskuslaitos kertoo. Uusi hätäilmoitustapa ei ole kasvattanut ilmoitusmääriä merkittävästi.

Palvelu on maksuton ja avoin kaikille, eikä sen käyttäminen vaadi ennakkorekisteröitymistä. Hätäkeskuslaitos kuitenkin kehottaa niitä, jotka pystyvät tekemään hätäilmoituksen puhetta käyttäen, tekemään jatkossakin hätäilmoituksen soittamalla.

Hätäkeskuslaitoksella ollaan sovellusasiantuntija Sami Suomalaisen mukaan RTT:n kehitystyössä alkumetreillä. Loppuvuoden aikana tavoitteena on saada valmiiksi tekninen toteutussuunnittelu ja varmistaa projektin riittävä rahoitus.

uusimmat

Tarinat

Tarinat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

whatsApp

Whatsappilla:

Numeroon 050 3500 245

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi