Korona vauhditti etälääkäripalveluiden kehitystä, palveluiden tarjonnassa suuria alueellisia eroja
Koronapandemia vauhditti etälääkäripalveluiden kehitystä. Kuva LähiTapiolan virtuaalisairaalasta vuonna 2018. LEHTIKUVA / Martti Kainulainen
Koronapandemia vauhditti etälääkäripalveluiden kehitystä. Etäpalveluiden tarjonta ja kysyntä kasvoivat koronan aikana niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, kerrotaan kansaneläkelaitos Kelan tiedotteessa.
Etäasiointi voi tapahtua esimerkiksi puhelimitse, chatissa tai videoyhteydellä.
Etäpalveluiden tarjonnassa on suuria alueellisia eroja
Kela-korvattujen yksityislääkäreiden etäpalveluiden osuudessa on suurta alueellista vaihtelua.
Vuonna 2021 yksityisillä yleislääkäreillä etäpalveluiden keskiarvo oli 32 prosenttia. Suurimmat osuudet löytyivät Keski-Suomesta ja Varsinais-Suomesta, joissa ne olivat noin 40 prosenttia. Pienin osuus, alle kymmenen prosenttia, oli taas Ahvenanmaalla.
Avosairaanhoidon lääkärille oli eniten etäasiointia Kainuussa, jossa osuus oli noin 56 prosenttia, kun koko maan keskiarvo oli 24 prosenttia. Vähiten etäasiointeja oli Pohjois-Pohjanmaalla, jossa osuus oli seitsemän prosenttia ja Etelä-Karjalassa, jossa osuus oli 11 prosenttia.
– Alueiden väliset erot johtuvat luultavasti pitkälti eroista palvelutarjonnassa ja työvoiman saatavuudessa, sanoo Kelan erikoistutkija Timo Hujanen tiedotteessa.
Lisäksi etäpalveluiden käytössä näkyy myös jonkin verran pitkien välimatkojen vaikutus.
Vuonna 2022 etäasioinnin osuus on edelleen kasvanut useilla alueilla, käy ilmi Kelan ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) rekisteritietojen tilastollisesta vertailusta.
Etäpalvelut voisivat auttaa ratkaisemaan hoitoon pääsyn ongelmia
Laajempi etäpalveluiden hyödyntäminen voisi nopeuttaa hoitoon pääsyä ja tuoda säästöjä niin asiakkaalle, työnantajalle kuin yhteiskunnallekin, Hujanen arvioi.
Etäasioinnin lisääminen olisi Hujasen mukaan mahdollista sekä lääkäripalveluissa että muissa terveyspalveluissa. Etävastaanotto voisi olla potilaalle perinteistä vastaanottokäyntiä vaivattomampi.
Etäasiointia kohtaan on kuitenkin myös kritiikkiä, jonka mukaan kontrollikäynteihin etänä asiointi sopii vasta silloin, kun potilaan ja lääkärin välille on rakentunut luottamus.
Vuosina 2019–2021 avosairaanhoidossa kasvoivat eniten 25–45- ja 15–24-vuotiaiden naisten etäyhteydenotot lääkärille. Kun mukaan otetaan opiskelu- ja työterveyshuolto, kasvu oli voimakkainta nuorimmilla aikuisilla.
Etäpalveluiden käytön kasvu oli nuorilla miehillä suhteellisesti naisia suurempaa.
– Tämä voisi viitata siihen, että etäpalvelut voivat auttaa saamaan miehiä hyödyntämään terveyspalveluita paremmin, Hujanen sanoo.
Naisilla etäpalveluiden käytön kasvu on kuitenkin lukumäärällisesti suurempaa, ja he käyttävät muitakin palveluita miehiä enemmän.
uusimmat
Luitko jo nämä?
Ruokalähettifirma Wolt avasi Joensuuhun myymälän - Wolt-market Niinivaaralla näyttää normaalilta ruokakaupalta, mutta asiakkaat eivät pääse sinne sisään
Kimmeliin avataan heinäkuussa kylpylä, joka on rajoitetusti avoinna myös muille kuin hotellivieraille – Katso video ja kuvat uusista tiloista
Tuomenkehrääjäkoilla meneillään huippuvuosi – Joensuun Ranta-Mutalassa on kaksi toukkien täysin seittiin kietomaa puuta
Luetuimmat
LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO
Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.
Toimitus, uutisvihjeet:
010 230 8110
toimitus@karjalainen.fi