play

Kuluttaja-asiamies antoi Fortumille noottia viherpesusta – tv-mainoksen väittämä oli "epämääräinen paremman tulevaisuuden lupaus"

Kuluttaja-asiamies on puuttunut energiayhtiö Fortumin epämääräiseen ympäristömarkkinointiin. LEHTIKUVA / Antti Aimo-Koivisto

Kuluttaja-asiamies on puuttunut energiayhtiö Fortumin epämääräiseen ympäristömarkkinointiin. LEHTIKUVA / Antti Aimo-Koivisto

STT-Lehtikuva

Kuluttaja-asiamies on puuttunut energiayhtiö Fortumin epämääräiseen ympäristömarkkinointiin.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan Fortumin Äiti Maa -televisiomainoksen luoma kokonaisvaikutelma oli harhaanjohtava, sillä se antoi liian myönteisen ja yksipuolisen kuvan yrityksen ympäristövaikutuksista.

Mainoksessa katsojalle luodaan kokonaisvaikutelmaa, jonka mukaan Fortumin toiminnalla on voimakkaasti myönteinen ympäristövaikutus.

Mielikuva Fortumin ympäristöystävällisyydestä jäi kuluttaja-asiamiehen mukaan mainoksessa kuitenkin epämääräiseksi.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

–  Mainoksen väittämä on epämääräinen paremman tulevaisuuden lupaus, joka jättää positiivisen mielikuvan, mutta ei anna kuluttajalle todellista tietoa ympäristöystävällisten valintojen tueksi, sanoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.

Fortum sitoutui korjaamaan toimiaan kuluttaja-asiamiehen vaatimalla tavalla.

Suomalaisissa mainoksissa paljon korjattavaa

Aiemmin tänä kesänä Suomen ympäristökeskus (Syke) julkaisi tutkimuksen, jonka mukaan jopa puolet suomalaisista mainoksista kertoi tuotteen tai palvelun ympäristövaikutuksista vain hyvin yleisellä tasolla.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Tutkimuksen mukaan mainosten väitteissä tuotiin esille esimerkiksi vastuullisuutta, ekologisuutta, luonnonmukaisuutta ja ympäristöystävällisyyttä, mutta vain kahdeksassa prosentissa tutkituista mainoksista oli laskentatuloksia tai täsmennettyä tietoa väitteiden tueksi.

Markkinoinnissa ei saa antaa totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja, eikä väitteillä saa johtaa kuluttajia harhaan.

Ympäristömarkkinointi on viime vuosina näkynyt kuluttaja-asiamiehen toiminnassa yhä vahvemmin, kuluttaja-asiamies kertoo. Tällä hetkellä vireillä on esimerkiksi sähköyhtiö Vattenfallin ympäristömarkkinointia koskeva tapaus, jonka käsittely on vielä kesken.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi