play

Mainonnan eettinen neuvosto antoi huomautuksia Instagram-vaikuttajille, McDonald'sille ja seksileluverkkokaupalle

Muun muassa somevaikuttajien toiminta on saanut moitteita mainosten hyvää tapaa valvovalta mainonnan eettiseltä neuvostolta.  Kuva vuodelta 2019. LEHTIKUVA / Martti Kainulainen

Muun muassa somevaikuttajien toiminta on saanut moitteita mainosten hyvää tapaa valvovalta mainonnan eettiseltä neuvostolta. Kuva vuodelta 2019. LEHTIKUVA / Martti Kainulainen

STT-Lehtikuva

Lapsiin ja nuoriin kohdistuva markkinointi ja somevaikuttajien toiminta on saanut moitteita mainosten hyvää tapaa valvovalta mainonnan eettiseltä neuvostolta.

Mainonnan eettinen neuvosto on muun muassa antanut huomautuksen seksileluja myyvän verkkokaupan radiomainoksesta, jota oli esitetty ennen iltayhdeksää. Bauer Median radiokanavat ja Huippukiva.fi-verkkokauppa saivat huomautuksen samalla perusteella jo toistamiseen.

Neuvosto katsoi, että lyhyessä mainoksessa on käytetty sanaa ”lelu”, mikä on omiaan herättämään lapsen kiinnostuksen mainostettavaan sivustoon ja lapsille sopimattomia tuotteita myyvään verkkokauppaan.

Huomautus annettiin myös McDonald'sin televisiomainoksista, joissa nuoret kiipeävät kerrostalon katolle. Neuvosto katsoi, että vaarallisen toiminnan kuvaukselle ravintolayrityksen mainoksissa ei ole hyväksyttävää perustetta. Neuvosto muistuttaa, että nuorille kohdistetussa ja heitä esittävässä markkinoinnissa tulisi noudattaa erityistä huolellisuutta.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Somevaikuttajien markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi

Mainonnan eettinen neuvosto on antanut huomautuksen myös kahdelle sosiaalisen median sisällöntuottajalle. Vaikuttaja ja bloggaaja Anna Pastak on saanut neuvostolta huomautuksen piilomainonnan harjoittamisesta. Pastak oli julkaissut Instagram-tilillään kuvan mainostettavasta anorakista jo ennen varsinaista mainoskampanjaa.

Mainonnan eettinen neuvosto antoi asiasta huomautuksen Pastakin lisäksi myös anorakkia markkinoineille Partioaitalle ja Sastalle, sillä markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi.

Yrittäjä ja tosi-tv-tähti Sointu Borg puolestaan on saanut huomautuksen mainostettuaan Instagram-tilillään saamiaan BP hairin kampaajapalveluita. Mainonnan eettinen neuvosto katsoi, ettei mainos ollut heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi, sillä asiasta kerrottiin epäselvästi ja vasta julkaisun viimeisellä tekstirivillä.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Neuvoston mukaan mainostunnisteen tulee olla selkeä ja helposti havaittavissa heti julkaisutekstin alussa.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunnot ja huomautukset ovat suosituksia. Ne eivät velvoita mainostajaa, eikä huomautuksen saaneen mainonnan jatkamisesta koidu seuraamuksia.

uusimmat

Tarinat

Tarinat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

whatsApp

Whatsappilla:

Numeroon 050 3500 245

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi