play

Matkustajakoneen vaaratilanne viime marraskuussa Helsinki-Vantaalla syntyi monen asian mentyä pieleen

Amapola Flyg Ab:n Fokker F-50 -matkustajalentokoneeseen tuli moottorihäiriö lentoonlähdössä viime vuoden marraskuussa. Kone oli matkalla Helsingistä Joensuuhun ja joutui palaamaan takaisin Helsinki-Vantaalle. Kuvituskuva. LEHTIKUVA / Otkes

Amapola Flyg Ab:n Fokker F-50 -matkustajalentokoneeseen tuli moottorihäiriö lentoonlähdössä viime vuoden marraskuussa. Kone oli matkalla Helsingistä Joensuuhun ja joutui palaamaan takaisin Helsinki-Vantaalle. Kuvituskuva. LEHTIKUVA / Otkes

STT-Lehtikuva

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) on saanut valmiiksi tutkinnan viime vuoden marraskuussa Helsinki-Vantaan lentoasemalla tapahtuneesta reittikoneen vakavasta vaaratilanteesta. Amapola Flyg Ab:n Fokker F-50 -matkustajalentokoneeseen tuli moottorihäiriö lentoonlähdössä. Kone oli matkalla Helsingistä Joensuuhun ja joutui palaamaan takaisin Helsinki-Vantaalle.

Otkes kertoo, että lentokoneen noustessa ilmaan potkurin lepuutusjärjestelmässä tapahtui toimintahäiriö. Tämän seurauksena vasemman moottorin potkuri lepuuttui, mutta moottori jäi käyntiin korkealle tehoasetukselle.

–  Lentokonetta voi lentää turvallisesti yhdellä moottorilla, toteaa tutkinnanjohtaja Janne Kotiranta tiedotteessa.

Kotirannan mukaan vaaratilanne syntyi monen tekijän mennessä pieleen. Moottorivika havaittiin, mutta ei heti sitä, että potkuri jäi lepuutustilaan. Lopulta perämies sammutti moottorin. Tämän lisäksi lentokoneen laskutelineet olivat jääneet alas koko lennon ajaksi, joten ilmanvastus oli huomattavasti normaalia suurempi eikä lentokone noussut normaalisti.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Lentokone kävi hetkellisesti valvomattomassa ilmatilassa ja oli ajautua liian lähelle korkeaa mastoa.

–  Lentokone laskeutui lopulta lennonjohdon avustuksella normaalisti takaisin lentokentälle, mutta jos esimerkiksi tällainen vakava vaaratilanne olisi sattunut lämpimässä ja ohuessa ilmanalassa, lentokoneen nousukyky olisi ollut vielä huonompi ja seurauksena mahdollisesti onnettomuus, Kotiranta sanoo.

Otkesin mukaan lehtoyhtiö on tutkinnan jälkeen päivittänyt ohjeistusta laskutelineiden käytöstä lentokoneen käsikirjaan.

Otkes suosittaa ohjaajien koulutusohjelmaan potkurin lepuutusjärjestelmän hallitsemattoman vikatilanteen hallintaa. Otkes on myös kohdentanut kaksi muuta moottorin lepuuttamiseen ja hallinnointiin liittyvää suositusta lentokoneen valmistajalle.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

whatsApp

Whatsappilla:

Numeroon 050 3500 245

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi