play

Moottoripyöräjengi Cannonballin lakkauttamiskäsittely päättyy Lahdessa – osapuolilta viimeiset lausunnot käräjäoikeudelle

Syyttäjien mukaan Cannonballin toiminta on yhtäläistä muiden rikollisuudesta tunnettujen moottoripyöräjengien kanssa. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

STT-Lehtikuva

Käräjäkäsittely moottoripyöräjengi Cannonballin lakkauttamisesta päättyy tänään loppulausuntoihin. Sen jälkeen Päijät-Hämeen käräjäoikeus jää pohtimaan ratkaisuaan.

Cannonballin ja sen alayhdistyksen Squad 32:n lakkauttamista vaativat syyttäjät. Heidän mukaansa Cannonball on rekisteröimätön yhdistys, jonka toiminnan määräävänä ja pääasiallisena tarkoituksena on rikosten tekeminen.

Syyttäjien mukaan Cannonballin toiminta on yhtäläistä muiden rikollisuudesta tunnettujen moottoripyöräjengien, kuten esimerkiksi Helvetin enkeleiden ja Bandidoksen kanssa.

–  Cannonballin toiminnan tarkoituksena on rikollisin keinoin – erityisesti huumausaine- ja ryöstö/kiristysrikoksilla – hankkia taloudellista hyötyä. Rikollinen toiminta on ollut jatkuvaa ja pitkäaikaista, syyttäjien lakkauttamiskanteessa kirjoitetaan.

Johtaja: Rikokset yksittäisten jäsenten tekosia

Cannonball on useissa lainvoimaisissa rikostuomioissa katsottu järjestäytyneeksi rikollisryhmäksi. Viime viikolla oikeudenkäynnissä kuultiin ryhmän nykyisenä presidenttinä ja yhtenä perustajista pidettyä miestä, jonka mukaan Cannonballilla ei ole mitään tekemistä järjestäytyneen rikollisuuden kanssa.

Hänen mukaansa kyseessä on vain moottoripyöräkerho.

–  Pidän kummallisena, että jos joku töpeksii jossain, niin ollaan menossa lakkauttamaan koko kerho, mies sanoi oikeudessa.

Mainos päättyy

Miehen mukaan mahdollinen rikollinen toiminta on yksittäisten jäsenten tekemää, ei koko Cannonballin linja. Rikoksista ei kerhossa palkita ja tarvittaessa jäsen erotetaan, mies sanoi.

Cannonball on kolmas ryhmä, jota viranomaiset ovat viime vuosina vaatineet lakkautettavaksi yhdistyslain nojalla. Aiemmin uusnatsijärjestö Pohjoismainen vastarintaliike (PVL) ja rikollisryhmä United Brotherhood (UB) on lakkautettu lainvoimaisilla tuomioilla.

uusimmat

Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

phone

Toimitus, uutisvihjeet: