play

Nuorten aikuisten tieturmat ovat lisääntyneet tänä vuonna

Nuorten, 21–24-vuotiaiden kuljettajien aiheuttamat tieturmat lisääntyivät Suomessa tämän vuoden tammi-elokuussa. Arkistokuva. LEHTIKUVA / Roni Lehti

Nuorten, 21–24-vuotiaiden kuljettajien aiheuttamat tieturmat lisääntyivät Suomessa tämän vuoden tammi-elokuussa. Arkistokuva. LEHTIKUVA / Roni Lehti

STT-Lehtikuva

Nuorten, 21–24-vuotiaiden kuljettajien aiheuttamat tieturmat lisääntyivät Suomessa tämän vuoden tammi-elokuussa. Asia käy ilmi Onnettomuustietoinstituutin kokoamista ennakkotiedoista.

Kaikkien muiden ikäluokkien kuljettajien onnettomuusmäärät vähenivät edellisvuoteen verrattuna.

–  Yleisesti ottaen nuorilla kuljettajilla on Suomessa korkea onnettomuusriski, varsinkin suhteessa ajokorttien määrään. Näin laskien nuoria kuolee liikenteessä viisinkertaisesti verrattuna keski-ikäisiin, kertoo erityisasiantuntija Riikka Rajamäki Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista.

Liikenneturvan Hanna Rutila sanoo, että nuorten kuljettajien turmien taustalla on kaksi isoa syytä.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

–  Ensimmäinen on kokemattomuus, ajokokemusta ei ole vielä ehtinyt karttua. Tästä johtuen omat kyvyt ratissa helposti yliarvioidaan. Toinen syy on se, että aivojen tunnesäätely on vielä kehitysvaiheessa. Näin esimerkiksi (autossa olevien) kaverien vaikutus, ryhmäpaine, voi olla isossa roolissa onnettomuuksissa.

Liikenneturvan suunnittelija Rutila kuitenkin korostaa samalla, että valtaosa nuorista kuljettajista ajaa turvallisesti liikenteessä.

17-24-vuotiaiden ikäryhmässä yli 30 kuolonuhria

Kuolemaan johtaneita tieonnettomuuksia ei ole vuosittain nuorten aikuisten ikäluokassa Suomessa kovin monia kymmeniä.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

–  Tästä johtuen myös sattumalla voi olla osuutta siihen, millaiseksi jonkin yhden vuoden tiekuolemien määrä esimerkiksi nuorilla kuljettajilla muodostuu. Kovin varmoja johtopäätöksiä muutoksista ei kannata siksi tehdä, Rajamäki lisää.

Tänä vuonna oli kirjattu ennakkotietojen mukaan syyskuun loppuun mennessä tieliikenteen 17–24-vuotiaiden kuolonuhrien määräksi 32.

–  Loppusyksystä on sattunut vakavia liikenteen onnettomuuksia, joten uhrien määrä on noussut tuosta.

Tuorein jobinposti saatiin tiistai-iltana Savonlinnasta. Kuljettaja ja etupenkillä ollut kuolivat ja takapenkillä kolme matkustajaa loukkaantui ulosajossa. Kaikki viisi olivat noin 20-vuotiaita.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Miesten synkkä saldo

Miehet ajavat autoa Suomessa(kin) enemmän kuin naiset.

–  Ajokilometrien isompi määrä ei kuitenkaan selitä miesten suurempaa onnettomuusalttiutta. Vuonna 2016 Suomessa tehdyn laajan tutkimuksen mukaan miehet ajoivat päivässä keskimäärin kolmasosan enemmän kuin naiset. Henkilöauton ratissa turmissa kuolevista 85 prosenttia on meillä miehiä, Rajamäki vertaa.

Tieturmien loukkaantuneissa miehet eivät sen sijaan ole yliedustettuina: heitä on Suomen tämänvuotisten tietojen mukaan kolmasosa enemmän kuin naisia.

Rutila muistuttaa, että miesten suurempi alttius vakaville liikenneonnettomuuksille on kansainvälinen ilmiö.

Hänen mukaansa Suomi on jäänyt muista Pohjoismaista jälkeen siinä, miten vakavien tieturmien määrää on saatu vähenemään.

–  Jos Suomessa aiotaan puolittaa liikennekuolemien määrä vuoteen 2030 mennessä, kuten tavoitteeksi on asetettu, tehtävää riittää.

"Auton oltava nuorempi kuin kuski"

Rajamäen mukaan on mahdollista, että autojen parantuneet turvavarusteet ovat vähentäneet osaltaan liikennekuolemia.

–  Siitä ei ole todisteita, mutta näin voi olla käynyt. Kun nuorten kuljettajien kuolemat vähenivät aika huomattavasti vuoden 2015 paikkeilla, pohdin, että ainakin osin syynä saattoi olla turvatyynyjen yleistyminen niissä autoissa jotka kolariin joutuivat.

Tätä syystä Rajamäki myös suosittaa, että jos perheessä on useampi auto, sitä kaikkein vanhinta ei anneta nuoren käyttöön.

–  Olen sanonut joskus, että auton pitäisi olla nuorempi kuin kuljettaja.

Aiemmin tänä syksynä saatiin arvio, jonka mukaan ajokortin myöntäminen osalle 17-vuotiaita ei ole lisännyt liikenneonnettomuuksien määrää.

–  Tässä on taustalla myös liikkumistavan muutos. Osa nuorista on ilmeisesti siirtynyt ajamaan moottoripyörän ja mopoauton sijasta tavallisella henkilöautolla. Henkilöauto suojaa paremmin kuin esimerkiksi mopoauto, Rajamäki vertaa.

Rutilan mukaan tuoreessa kyselytutkimuksessa kävi ilmi, että moni nuori kuljettaja suhtautuu myönteisesti, jos ja kun matkustajat antavat kuskille palautetta.

–  Ei siis kannata vaieta, mikäli näyttää siltä, että nuoren kuskin ajaminen ei mene niin kuin pitäisi.

--------

Korjaus klo 19.22: Juttua on korjattu muutamissa kohdissa tarkennuksilla, jotka liittyvät nimenomaan siihen, että kysymys on nuorista ikäluokista. Eli kuolemaan johtaneita onnettomuuksia ei ole nuorten aikuisten ikäluokassa kovin monia kymmeniä. Lisäksi tänä vuonna oli kirjattu ennakkotietojen mukaan syyskuun loppuun mennessä tieliikenteen 17-24-vuotiaiden kuolonuhrien määräksi 32.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

whatsApp

Whatsappilla:

Numeroon 050 3500 245

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi