play

Otkes löysi Viking Linelle ja viranomaisille petrattavaa Amorellan pohjakosketuksesta

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) on löytänyt puutteita sekä Viking Linen että pelastusviranomaisten toiminnasta liittyen viimesyksyiseen matkustaja-autolautta Amorellan pohjakosketukseen. LEHTIKUVA / handout / Merivartiosto

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) on löytänyt puutteita sekä Viking Linen että pelastusviranomaisten toiminnasta liittyen viimesyksyiseen matkustaja-autolautta Amorellan pohjakosketukseen. LEHTIKUVA / handout / Merivartiosto

STT-Lehtikuva

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) on löytänyt puutteita sekä laivanvarustamo Viking Linen että pelastusviranomaisten toiminnasta liittyen viimesyksyiseen matkustaja-autolautta Amorellan pohjakosketukseen.

Otkes julkaisi tiistaina tapauksesta tutkintaselostuksensa, jossa se antoi neljä turvallisuussuositusta: kaksi Viking Linelle, yhden Rajavartiolaitoksen Meripelastuskeskuksille ja yhden Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille.

Amorella sai useita pohjakosketuksia Saaristomerellä Apteekkarin väylällä 20. syyskuuta 2020, ja laiva ajettiin läheisen saaren rantaan tilanteen vakauttamiseksi ja matkustajien evakuoimiseksi. Myöhemmin alus ajettiin Turun korjaustelakalle.

Onnettomuuden taustalla oli tekninen vika laivan potkurien lapakulmia säätävässä järjestelmässä, mikä sai Amorellan ajautumaan sivuun väyläalueelta.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Hälytysten antamisessa kesti lähes puoli tuntia

Viking Linen osalta Otkes löysi puutteita kriittisten laitteistojen huolto-ohjelmista. Tutkinnassa havaittiin, että laitteistojen elinkaaren riskeihin liittyvä viestintä niiden valmistajien ja Viking Linen välillä oli liian vähäistä.

Toinen varustamon saama suositus koskee komentosillan ja konevalvomon välisen yhteistyön parantamista.

Rajavartiolaitosta Otkes taas suosittaa kehittämään Meripelastuskeskusten työprosesseja meripelastusvalmiuden parantamiseksi ja toiminnan nopeuttamiseksi. Amorellan tapauksessa Meripelastuskeskukselta kului lähes puoli tuntia ensimmäisen vaiheen hälytysten tekemiseen. Lisäksi yhteydenpito onnettomuusalukseen kärsi, eivätkä kaikki toimijat saaneet heti tietoa tapahtumasta.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

–  On selvää, ettei x määrää ihmisiä voi pitää vain istumassa valmiutta varten, mutta jotakin tälle asialle pitää tehdä, jotta tilanteen sattuessa ollaan valmiita toimimaan nopeammin ja saadaan pelastustoimet käyntiin, sanoo Onnettomuustutkimuskeskuksen johtaja, professori Veli-Pekka Nurmi tiedotteessa.

Neljännen suosituksen Otkes antaa Traficomille, jonka tulisi laatia alusten katsastamisia hoitaville luokituslaitoksille soveltamisohje tietyistä komentosillan järjestelyistä.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi