play

Perinteinen tekstiviesti ei sittenkään ole kuoleva laji: yritykset lähettävät tekstiviestejä asiakkailleen entistä enemmän – "Vastaanottaja lukee saamansa tekstiviestin lähes täysin varmasti"

Arena Interactive on kasvun kynnyksellä. Kuvassa toimitusjohtaja Aki Hankaniemi (vas.), talousjohtaja Eini Ojanperä, asiakaspalvelupäällikkö Karim Omran ja kehityspäällikkö Tanja Kääriäinen.

Arena Interactive on kasvun kynnyksellä. Kuvassa toimitusjohtaja Aki Hankaniemi (vas.), talousjohtaja Eini Ojanperä, asiakaspalvelupäällikkö Karim Omran ja kehityspäällikkö Tanja Kääriäinen. Kuva: Agata Anttonen

Jorma Rahkonen

Moni kuluttaja on siirtynyt tekstiviesteistä muiden viestien lähettämiseen, mutta yritykset lähettävät enemmän tekstiviestejä kuin koskaan aiemmin.

- Tekstiviestien käyttö yrityksissä lisääntyy räjähdysmäisesti, jyväskyläläisen Arena Interactiven toimitusjohtaja Aki Hankaniemi sanoo ja latelee perään lukuja johtamansa yhtiön välittämistä tekstiviesteistä.

- 2020 noin 45 miljoonaa, viime vuonna 60 miljoonaa ja tänä vuonna 80-90 miljoonaa viestiä.

Hänen mukaansa kyse on globaalista ilmiöstä.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

- Tekstiviesti toimii lähes kaikissa maailman kännyköissä eikä sitä varten tarvitse ladata sovelluksia. Lisäksi vastaanottaja lukee saamansa tekstiviestin lähes täysin varmasti.

Arena Interactive Oy
  • SMS- ja pikaviestintään erikoistunut, kansainvälisesti toimiva ohjelmistoyhtiö.

  • Yritys työllistää yhteensä kymmenen henkilöä.

  • Yhtiö kuuluu Arena Partners -konserniin, jonka suurimpia omistajia ovat Keskisuomalainen Oyj ja Ilkka-Yhtymä Oyj. Muita omistajia ovat PunaMusta Media Oyj ja Hilla Group.

  • Vuoden 2021 liikevaihto oli noin 3,8 miljoonaa euroa, vuoden 2022 ennuste on 4,8 miljoonaa euroa. Liikevoitto oli viime vuonna 157 000 euroa.

Arena Interactive on SMS- ja pikaviestintään erikoistunut, kansainvälisesti toimiva ohjelmistoyhtiö. Yhtiö on kehittänyt uuden sukupolven viestintä-alustan Smart­Dialogin, jonka avulla yhtiön asiakkaat voivat keskittää teksti- ja pikaviesteillä tapahtuvan asiakas- ja sidosryhmäviestinnän yhteen alustaan. Tekstiviestin lisäksi viestit näkyvät esimerkiksi Messengerissä ja Whats­appissa.

Palvelualustan keskustelu-palvelun avulla alustaa käyttävät asiak­kaat voivat muodostaa keskusteluita teksti- ja pikaviestikanavissa asiakkaidensa kanssa esimerkiksi asiakaspalvelua tehostaakseen.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Lisäksi alustaa käyttävät esimerkiksi kymmenet hyväntekeväisyysorganisaatiot, jotka voivat vastaanottaa tekstiviestilahjoituksia alustan maksupalveluiden avulla. Esimerkiksi YK:n lastenrahasto Unicef käyttää Arena Interactiven palvelua.

- Venäjän hyökkäys Ukrainaan toi palveluun viikkoja kestäneen piikin. Pystyimme palvelemaan keräysorganisaatioita tehokkaasti, Hankaniemi sanoo.

Moni saa viestejä Arena Inter­activelta, vaikka ei sitä välttämättä lähettäjäksi huomaakaan.

- Suurin osa Suomen terveydenhuollon lähettämistä tekstiviesteistä tulee meidän kauttamme, Hankaniemi kertoo.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Yhtiöllä on Pohjoismaissa ja Baltiassa yhteensä noin 550 asiakasta, esimerkiksi huonekalujätti Ikea, junayhtiö VR, vakuutusyhtiö Lähi­Tapiola, laivayhtiö Tallink Group ja mediayhtiö Sanoma.

Asiakkaat viestivät työkalun avulla muun muassa työntekijöilleen sisäiseen viestintään liittyvissä asioissa ja asiakkailleen osana asiakaspalvelua ja myyntiä.

Viestipalveluita on integroitu eri operatiivisiin järjestelmiin, joista viestintä hoidetaan automaationa.

Esimerkkeinä tästä ovat mieli­pidekyselyt sekä tilausten uusinnat. Maksupalveluiden avulla voidaan maksaa erilaisesta digitaalisesta sisällöstä. Yritykset hyödyntävät enenevässä määrin myös viestien kaksisuuntaisuutta.

Hakaniemi arvioi, että Arena Inter­activen orgaaninen eli nykyisten toimintojen liikevaihto kasvaa vuosittain arviolta 25-35 prosenttia.

Yhtiön liikevoitto oli viime vuonna vielä melko vaatimaton, noin neljä prosenttia.

- Tavoitteena on nostaa liikevoittoprosenttimme mahdollisimman nopeasti 10-15 prosenttiin, Hankaniemi kertoo.

Yhtiö on pari vuotta karsinut rönsyjä ja keskittyy jatkossa viestinvälitykseen ja maksupalveluihin. Sen tavoitteena on kasvaa erityisesti muissa Pohjoismaissa ja Baltiassa.

Yhtiön kehittämä SmartDialog-viestipalvelualusta on hänen mukaansa erittäin kilpailukykyinen. Myös yhtiön oma pikaviesti-­chat-palvelu on lähtenyt vetämään hyvin.

Arena Interactiven hallituksen puheenjohtaja, Karjalaisen toimituspäällikkö Jyrki Utriainen sanoo, että yritys on kiinnostavassa vaiheessa ja ison kasvun kynnyksellä.

- Monen vuoden kehitystyö alkaa tuottaa tulosta.

Arena Interactive aikoo hyötyä myös yritysten välisen kaupan siirtymisestä verkkoon.

- Toimimme riippumattomina muista teknologiayhtiöistä ja pyrimme integroitumaan mahdollisimman laajasti eri teknologioihin ja pilvipalveluihin, Aki Hankaniemi linjaa.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi