play

Mies kirjoitti tilisiirtoon viattomalta kuulostavan sanan – pankki jäädytti rahat kuukaudeksi

Tilisiirtoja valvotaan pankeissa erilaisin automaattisin järjestelmin sekä asiantuntijoiden voimin.

Tilisiirtoja valvotaan pankeissa erilaisin automaattisin järjestelmin sekä asiantuntijoiden voimin. Kuva: 123RF

Taru Väänänen / Susu

Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran 5.1.2024.

Rahojen piti siirtyä parissa päivässä tililtä toiselle, kuten tavallista.

Mies oli käynyt Helsingissä työseminaarissa. Hän maksoi junaliput ja kaksi hotellihuonetta omalla luottokortillaan.

Kun mies ryhtyi laskuttamaan 572 euron suuruista summaa työnantajaltaan, hän kirjasi maksupaperiin lisätiedoksi ”hama-seminaari”. Hän toimii projektissa, joka tuottaa harvaan asutulle maaseudulle kulttuuritoimintaa. Harvaan asutusta maaseudusta käytetään virallisissa yhteyksissä lyhennettä ”hama”.

Lyhenne toistui tilisiirron viestikentässä, kun summan piti lähteä maksuun Osuuspankista.

Kun rahoja ei muutamaan päivään kuulunut, mies alkoi ihmetellä asiaa. Työnantaja vahvisti maksaneensa summan ja otti yhteyttä Osuuspankkiin, mies omaan pankkiinsa Nordeaan.

– Joka puolella sanottiin, että ei hätää, rahat tulevat yleensä parin päivän kuluttua. Eivät tulleet. Mitään ei tapahtunut, mistään ei kerrottu mitään, mies kertoo.

Hän ei halua esiintyä henkilökohtaista talouttaan käsittelevässä jutussa nimellään. Hänen henkilöllisyytensä on Sunnuntaisuomalaisen tiedossa.

Ovathan he myöntäneet minulle asuntolainankin.

Mies laittoi joka päivä oman pankkinsa asiakaspalveluun viestiä. Näin kului lähes neljä viikkoa.

Lopulta miehen pankista lähestyttiin. Häntä pyydettiin avaamaan, mitä lyhenne ”hama” tarkoittaa.

– Siinä vaiheessa minulta meni hermo ihan totaalisesti.

Miehen mukaan Nordea ilmoitti yhteydenotossaan, etteivät he voi tietää, missä hän on töissä.

– Toisaalta he tietävät kyllä, kuka palkkani maksaa. Ovathan he myöntäneet minulle asuntolainankin. Jos he olisivat käyttäneet edes kymmenen minuuttia asian selvittämiseen, tiedot olisivat selvinneet julkisistakin lähteistä.

Mies työskentelee somalitaustaisten maahanmuuttajien parissa työtä tekevälle yhdistykselle.

Tälle yhdistykselle Osuuspankki vastasi, että se voisi tehdä tämän varoista maksuselvityksen. Sen tekeminen olisi maksanut 15 euroa.

Vyyhti ei miehen mielestä anna kummoista kuvaa pankkien asiakaspalvelusta.

– Surullista on, että asiakasta pompotellaan aina toiselle tietämättömälle, ja asian selvittäminen alkaa alusta.

Siitä ei pidä närkästyä.
Pekka Vasara
Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Jos tilisiirrossa on sana ”hama” ja melkein heti perään kirjain ”s”, jää se automaattisen seurantajärjestelmän haaviin palestiinalaiseen terroristijärjestöön viittaavana nimenä.

Pakotelistoilla oleviin nimiin tekoäly reagoi hyvin herkästi, kertoo Finanssivalvonnan rahanpesun estämisen toimiston päällikkö Pekka Vasara.

Pankit tekivät vuonna 2022 yli 13 000 ilmoitusta keskusrikospoliisin rahanpesun selvittelykeskukselle. Pankkien sisäisiä järjestelmähälytyksiä tulee esille moninkertainen määrä. Laajasti vaikuttavan pakotelainsäädännön lisäksi pankkien toimintaa säätelee kaikkiaan yli kaksikymmentä erilaista lakia ja asetusta.

Tilanteita, joissa pankit ottavat yhteyttä asiakkaisiinsa, on varovaisen arvion mukaan vuosittain useita tuhansia, Vasara arvioi.

– Siitä ei pidä närkästyä. Kyse ei ole arpapelistä tai pankin pahanilkisyydestä vaan laista tulevasta velvollisuudesta.

Vasara hämmästelee tilannetta, jossa asian selvittäminen on vienyt yli neljä viikkoa. Laki velvoittaa pankkeja toimimaan ripeästi.

– Toisaalta kun varat on pysäytetty, on yleisesti ottaen parempi, että pankki tekee oman selvittelynsä rauhassa ja tekee päätöksen, ilmoittaako asiasta rahanpesun selvittelykeskukselle vai ei.

Lähettäjäpankin on lähtökohtaisesti tunnettava asiakkaansa ja tiedettävä, mitkä ovat sille tavanomaisia tilisiirtoja.

Jos maksu vaatii lisäselvitystä, pankki on yhteydessä asiakkaaseen, kertoo säädösten noudattamista valvova Group Compliance Officer Rami Kinnala OP-ryhmästä. Hän kommentoi aihetta yleisellä tasolla.

– Selvittelyn kesto vaihtelee sen mukaan, millaisia selvityksiä pankki pystyy tekemään itse. Tilanteet pyritään hoitamaan viivytyksettä.

Viimeaikaiset tapahtumat maailmalla sekä nopeasti lisääntynyt pakotelainsäädäntö ovat lisänneet selvitysten tarvetta, kertoo rahanpesun estämisen asiantuntija Anu Torkkeli Nordeasta.

– Voimme hyödyntää niitä tuntemistietoja, joita asiakkaasta on saatavilla luotettavista lähteistä. Tarvittaessa olemme häneen yhteydessä.

Rahansa kadottanut mies selvitti lopulta erikoisen sotkun puhelimessa. Perään hän lähetti vielä sähköpostin, johon hän liitti tiedot kulttuurihankkeesta. Rahat siirtyivät tilille, ja mukana oli sadan euron suuruinen korvaus Nordeasta.

– Korvaus on kohtuullinen. Selvittelyyn meni kaikkineen varmasti yhden työpäivän verran aikaa.

Hän kertoo myös joutuneensa lainaamaan rahaa tilisiirtoa odottaessaan.

Miehen mielestä on hyvä, että siirtoja seurataan tarkasti. Viivästystä hän pitää kuitenkin kohtuuttoman pitkänä.

– Syyksi pankkini kertoi, että he ovat yrittäneet kysyä lähettäjäpankilta samoja tietoja, joita he kysyivät minulta. Me yhdistyksestä ennätimme sillä välin soittaa Osuuspankin varatoimitusjohtajalle asti.

uusimmat

Tarinat

Tarinat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

whatsApp

Whatsappilla:

Numeroon 050 3500 245

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi