play

Ruokakaupat ja apteekit saivat kansalaiskyselyssä kehuja – Postiin tyytyväisiä vain alle kolmannes suomalaisista

Kunnallisalan kehittämissäätiön kyselyyn vastanneista 42 prosenttia piti Postin toimintaa melko tai erittäin huonona. LEHTIKUVA / Vesa Moilanen

Kunnallisalan kehittämissäätiön kyselyyn vastanneista 42 prosenttia piti Postin toimintaa melko tai erittäin huonona. LEHTIKUVA / Vesa Moilanen

STT-Lehtikuva

Alle kolmannes suomalaisista on tyytyväisiä Postiin, kertoo Kunnallisalan kehittämissäätiön teettämä kysely. Kyselyyn vastanneista vain 29 prosenttia antoi Postin toiminnalle erittäin tai melko hyvän arvosanan. Suurempi osa eli 42 prosenttia piti Postin toimintaa melko tai erittäin huonona.

Ruokakaupat saavat sitä vastoin parhaan arvosanan kyselyssä olleista palveluista. Yli neljä viidestä vastaajasta eli 81 prosenttia koki, että heidän eniten käyttämänsä päivittäistavarakauppa on erittäin tai melko hyvä. Apteekit saivat lähes yhtä myönteisen arvion: niitä piti hyvinä 78 prosenttia.

Selvä enemmistö vastaajista oli tyytyväisiä myös pankkiinsa (66 %), vakuutusyhtiöönsä (65 %) ja teleoperaattoriinsa (62 %).

Postin jälkeen eniten kielteisiä arvioita sai työ- ja elinkeinotoimisto, jonka palveluita 26 prosenttia piti huonoina.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Kysely selvitti, kuinka tyytyväisiä suomalaiset ovat erilaisiin arjen palveluihin. Vastaajia pyydettiin arvioimaan kolmentoista palveluntarjoajan toimintaa viisiportaisella asteikolla.

Terveyspalvelujen ja Alkon suosio putosi

Vastaava kysely tehtiin myös vuoden 2018 alkupuolella. Sen jälkeen vastaajien tyytyväisyys etenkin oman kotikunnan terveyspalveluihin (43 %) sekä Alkon palveluihin (54 %) on heikentynyt. Molempien kohdalla erittäin tai melko hyvän arvion antaneita oli nyt kymmenen prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuonna 2018.

Tyytyväisyys Postin toimintaan on pudonnut lähes yhtä paljon eli kahdeksan prosenttiyksikköä.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Hallituspuolueiden kannattajat olivat keskimäärin lempeämpiä etenkin julkisia palveluntarjoajia – kuten Kelaa, verohallintoa tai työ- ja elinkeinotoimistoa – kohtaan kuin oppositiopuolueiden tukijat. Maaseutumaisissa kunnissa useimpiin palveluihin oltiin jonkin verran tyytymättömämpiä kuin isommilla paikkakunnilla.

Ilmapuntari-nimisen kyselyn toteutti Kantar TNS. Siihen vastasi lokakuun alussa runsaat tuhat suomalaista, jotka edustavat Manner-Suomen 18–79-vuotiasta väestöä. Koko aineiston tasolla virhemarginaali on suurimmillaan vajaat kolme prosenttiyksikköä suuntaansa.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

whatsApp

Whatsappilla:

Numeroon 050 3500 245

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi