play

Sähköautojen hinaukset todennäköisesti yleistyvät lähivuosina

Nyt täyssähköautoilla ajavat pääosin tekniikkaintoilijat, mutta käyttäjäkunta laajenee koko ajan. LEHTIKUVA / Emmi Korhonen

Nyt täyssähköautoilla ajavat pääosin tekniikkaintoilijat, mutta käyttäjäkunta laajenee koko ajan. LEHTIKUVA / Emmi Korhonen

STT-Lehtikuva

Täyssähköautojen hinaukset todennäköisesti lisääntyvät merkittävästi lähivuosina, kun sähköautojen käyttäjäkunta monipuolistuu, arvioi Autoliiton operatiivinen päällikkö Lauri Oksanen.

Oksasen mukaan tällä hetkellä täyssähköautoilla ajavat pääosin sellaiset henkilöt, jotka ovat niistä poikkeuksellisen kiinnostuneita ja jotka tuntevat tarkkaan autojensa tekniikan ja tekniikkaan vaikuttavat tekijät.

–  Kun sähköautoilu yleistyy niin sanottujen tavallisten autoilijoiden keskuudessa, jotka ajavat sähköautoa kuin mitä tahansa autoa ja joille autoilu on lähinnä keino päästä paikasta A paikkaan B, entistä useampi ei välttämättä osaa ajatella esimerkiksi sitä, kuinka monet asiat voivat vaikuttaa rangeen eli jäljellä olevaan toimintamatkaan, Oksanen huomauttaa.

Ajonopeus ja sade vaikuttavat

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Moottoritiellä ajaessa jäljellä oleva toimintamatka on radikaalisti erilainen sen mukaan, ajaako täyssähköautolla 120 vai 90 kilometriä tunnissa. Oksanen uskoo, että kaikki eivät tule ajatelleeksi, miten pakkasten lisäksi myös esimerkiksi vesisateella on voimakas vaikutus jäljellä oleviin kilometreihin.

Oksanen kertoo, että samankaltainen ilmiö nähtiin Suomessa 2010-luvun vaihteessa, kun diesel alkoi yleistyä autojen käyttövoimana myös pienemmissä autoissa.

–  Moni aiemmin bensiiniautoilla ajanut siirtyi dieseliin eikä ajatellut asiaa sen tarkemmin: neste kuin neste. Kaikki eivät huomioineet esimerkiksi sitä, että dieseliä on kahta laatua eikä kesälaadulla voi ajaa talvella. Jotkut ajoivat dieselautolla pelkkää kaupunkiajoa, vaikka käyttövoima vaatii myös korkeampia nopeuksia, Oksanen kuvailee.

Oksanen muistuttaa, että sähköautojen tekniikka kehittyy ja toimintamatkan ennustaminen paranee jatkuvasti, jolloin ei käy enää niin, että esimerkiksi liikkeelle lähtiessä korkeampi toimintamatka tippuisikin ajossa nopeasti merkittävästi pienemmäksi. Toisaalta sähköautojen yleistyessä liikenteeseen tulee Oksasen mukaan todennäköisesti eniten nimenomaan vanhempia sähköautoja tuliterien mallien sijaan.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Suomen Hinausyrittäjät ry:n puheenjohtajan Sten Sjöbergin mukaan jo tälläkin hetkellä täyssähköautojen yleisin hinaussyy on akun loppuminen.

Haastava operaatio

Sjöbergin ja Oksasen mukaan sähköautojen yleistyminen on jo näkynyt hinausyrittäjien arjessa lisääntyneenä työmääränä ja uusien toimintatapojen opetteluna, sillä täyssähköautojen hinaaminen on muita autoja haastavampaa.

–  Muut autot saa vaihdekepistä vapaalle. Täyssähköautoja ei saa vapautettua mistään, jolloin niiden renkaat ovat täysin lukossa, Sjöberg kertoo.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Kun katsotaan kaikkia hinattavia autoja, Sjöbergin mukaan yleisin hinaussyy on tekninen vika, jonka seurauksena auto ei enää käynnisty. Ongelma voi olla esimerkiksi akussa, starttimoottorissa tai käynnistyksenestossa.

Sjöbergin mukaan talvisin hinauksia on moninkertaisesti enemmän kuin muina vuodenaikoina. Suuret lumimäärät lisäävät autojen irtivetoja ja kovat pakkaset käynnistämiseen liittyviä ongelmia.

–  Pakkasten osalta suurin hinauspiikki osuu aina talven ensimmäisiin koviin pakkasiin: on ehkä ajettu koko kesä ja syksy huonolla akulla, ja sitten auto ei enää käynnistykään.

Rengasrikot ovat lisääntyneet

Tiepalvelujen käyttö on yleistynyt, ja autojen hinauksia tilataan nyt aiempaa matalammalla kynnyksellä, kertovat sekä Oksanen että Sjöberg.

–  Ei mennäkään enää pikkukengät jalassa tai juhlakolttu päällä itse esimerkiksi vaihtamaan rengasta, vaikka olisi vararengas mukana, vaan mieluummin soitetaan palvelu paikalle, Oksanen kuvailee.

Rengasrikot ovat Oksasen ja Sjöbergin mukaan yleistyneet merkittävästi viime vuosina. Taustalla on se, että tiet ovat entistä huonommassa kunnossa. Rengasrikkoja tapahtuu eniten keväisin routakauden jälkeen.

Uudemmissa autoissa ei ole enää vararenkaita, vaan niissä on sen sijaan paikkavaahtoa pienempien rengasvahinkojen korjaamista varten.

–  Paikkavaahdolla saa yleensä korjattua ainoastaan ruuvista tai muusta terävästä esineestä aiheutuneen pienen pistoreiän. Tien huonosta kunnosta – esimerkiksi kuoppaan ajamisesta – johtuvat reiät ovat usein suurempia, Oksanen huomauttaa.

Sjöbergin mukaan Suomen liikenteessä hinataan melko tasaisesti kaikenlaisia, uudempia ja vanhempia autoja, sillä myös hinausten syyt vaihtelevat. Eniten hinataan niitä autoja, joita on ylipäätään eniten liikenteessä.

Teknisen vian takia hinattavissa autoissa korostuvat Oksasen mukaan huoltamattomat autot.

uusimmat

Tarinat

Tarinat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

whatsApp

Whatsappilla:

Numeroon 050 3500 245

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi