play

Sairasautojen onnettomuuksissa kuoli kymmenen ihmistä vuosina 2010–2019 – esimerkiksi radion kuuntelu häiritsi lähestyvän sairasauton havainnoimista

Sairasautot olivat osallisena seitsemässä kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa. Kuvituskuvaa. Lehtikuva / Timo Jaakonaho

Sairasautot olivat osallisena seitsemässä kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa. Kuvituskuvaa. Lehtikuva / Timo Jaakonaho

STT-Lehtikuva

Sairasautojen onnettomuuksissa kuoli kymmenen ihmistä vuosina 2010–2019, kerrotaan Onnettomuustietoinstituutin (OTI) tiedotteessa. Vammautuneita oli yhteensä 13.

Tiedot perustuvat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimiin kuolemaan johtaneisiin onnettomuuksiin kyseisinä vuosina.

Onnettomuuksissa kuolleista kymmenestä ihmisestä kaksi oli sairasautossa.

Sairasautot olivat osallisena seitsemässä kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa, joista kuudessa sairasauto oli hälytysajossa. Viidessä onnettomuudessa kyydissä oli potilas.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Valtaosa kuolemaan johtaneista onnettomuuksista tapahtui päivänvalossa.

Joissain tilanteissa sairasauton kuljettaja ei havainnut lainkaan toista onettomuuteen osallista tai tilanne tuli niin yllättäen, ettei mitään ollut enää tehtävissä onnettomuuden estämiseksi.

–  Sairasauton kuljettajan näkökulmasta onnettomuutta edelsi useimmiten havaintovirhe tai virheellinen arvio liikennetilanteesta ja muiden tienkäyttäjien toiminnasta. Sairasauton kuljettajan toimintaan vaikutti usein kiireellinen hälytysajo, sanoo liikenneturvallisuustutkija Salla Salenius tiedotteessa.

Hälytysajoneuvoilla on erityisasema liikenteessä

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Tutkijalautakuntien mukaan sairasauto-onnettomuuksien ehkäisemiseksi tulisi ensihoitoyksiköiden ajokoulutusta lisätä ja kehittää.

Lisäksi sairasautojen potilastilojen turvallisuutta tulisi parantaa kehittämällä muun muassa turvavöitä sekä varmistamalla hoitovarusteiden riittävä kiinnitys.

Muille kuin sairasauton kuljettajille tutkijalautakunnat suosittelevat muun muassa lisää tiedotusta hälytysajoneuvojen erityisasemasta liikenteessä. Myös suuntamerkin riittävän aikaisen käytön merkitystä tulisi korostaa.

OTI:n julkaisun mukaan lähestyvän sairasauton ennakoimista vaikeutti etenkin liittymissä tapahtuneissa onnettomuuksissa se, ettei sairasautossa ollut hälytysääni käytössä tai toisen moottoriajoneuvon kuljettaja kuunteli radiota kovalla äänellä.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Vuosina 2010–2019 liikennevakuutuksesta korvattiin kaikkiaan 610 sellaista tie- tai katuverkolla tapahtunutta liikennevahinkoa, jossa vähintään yhtenä osallisena oli sairasauto. Näistä vahingoista 78 prosenttia oli omaisuusvahinkoja ja 22 prosenttia henkilövahinkoja.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi