play

Sekä nopeusrajoitus että promilleraja ylittyvät rajusti monessa kuolonkolarissa

Onnettomuustietoinstituutin mukaan nuorilla kuljettajilla kuolonkolarin syynä korostuu riskinotto, iäkkäillä taas havaintovirheet. LEHTIKUVA / ANTTI AIMO-KOIVISTO

Onnettomuustietoinstituutin mukaan nuorilla kuljettajilla kuolonkolarin syynä korostuu riskinotto, iäkkäillä taas havaintovirheet. LEHTIKUVA / ANTTI AIMO-KOIVISTO

STT-Lehtikuva

Sekä nopeusrajoitus että promilleraja ylittyvät rajusti monessa kuolonkolarissa, toteaa Onnettomuustietoinstituutti selvityksessään. Nuorilla kuljettajilla turman syynä korostuu Suomessa riskinotto, iäkkäillä taas havaintovirheet.

Onnettomuushetkellä ajettu ylinopeus nousi esille erityisesti nuoremmissa ikäluokissa.

–  Tutkituissa onnettomuuksissa korostuvat törkeät ylitykset sekä ylinopeuksissa että rattijuopumuksissa. Neljännes kuljettajista ajoi ylinopeutta vähintään 30 kilometriä tunnissa ja miltei yhtä moni ylitti törkeän rattijuopumuksen eli 1,2 promillen rajan, kertoo Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuustutkija Niina Sihvola tiedotteessa.

Kyydissä olevien matkustajien on todettu kasvattavan nuorten kuljettajien onnettomuusalttiutta sekä yllyttävän heitä riskinottoon. Nuorten kuskien aiheuttamat onnettomuudet lisäksi painottuvat viikonloppuihin.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Nuorimman ikäluokan muita suurempaa henkilövahinkojen määrää selittää muita ikäluokkia suurempi mopo- ja moottoripyöräonnettomuuksien määrä.

–  Kaksipyöräisillä liikennevälineillä onnettomuuksista aiheutuu useammin henkilövahinkoja, Sihvola kertoo.

Iäkäs muita harvemmin rattijuoppo

Yli 64-vuotiaan kuljettajan aiheuttamaa liikenneonnettomuutta puolestaan edeltää useimmiten havaintovirhe. Tällöin kuljettaja ei esimerkiksi havaitse vastapuolta lainkaan tai huomaa tämän liian myöhään onnettomuuden välttämiseksi.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Iäkäs kuolonkolarin aiheuttaja on ratissa muita ikäluokkia harvemmin päihteiden vaikutuksen alaisena tai ajaa ylinopeutta.

Kuolemaan johtaneissa tieturmissa yleisiä ovat kaikilla ikäluokilla kohtaamisonnettomuudet. Alle 65-vuotiaiden kuljettajien aiheuttamissa onnettomuuksissa on runsaasti myös tieltä suistumisia. Yli 64-vuotiailla yleisiä ovat risteävien ajosuuntien onnettomuudet.

Vuosina 2010–2019 liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat noin 1  650 kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta. Selvityksestä rajattiin pois kuljettajan sairauskohtaukset.

uusimmat

Tarinat

Tarinat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

whatsApp

Whatsappilla:

Numeroon 050 3500 245

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi