play

Suomen viimeinen sotakorvausjuna lähti 70 vuotta sitten – jos aiemmat junanvaunut olisi pistetty peräkkäin, letkan pituus olisi ollut 3 600 kilometriä

Liikennetarkastaja A. W. Kiurunen ja vt. asemapäällikkö Aarne Kurimo saattelivat matkaan veturinkuljettaja Leo Solasaaren, joka ajoi viimeisen virallisen sotakorvausjunan Vainikkalasta Neuvostoliittoon 30.8.1952.

Liikennetarkastaja A. W. Kiurunen ja vt. asemapäällikkö Aarne Kurimo saattelivat matkaan veturinkuljettaja Leo Solasaaren, joka ajoi viimeisen virallisen sotakorvausjunan Vainikkalasta Neuvostoliittoon 30.8.1952. Kuva: Rautatiemuseo

Pertti Ruohonen

Hävityn sodan jälkeiset korvaukset meinasivat ylittää uuden itärajan lisäksi suomalaisten kipurajan – mutta eivät epätoivon rajaa.