play

Suomessa kolmasluokkalaisten osaaminen tasaista eri alueilla – myöskään sukupuolten välillä ei eroa

Suomen peruskouluissa oppilaiden matematiikan ja äidinkielen taidot ovat samaa tasoa kolmannen luokan alussa eri puolilla Suomea, kertoo Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. LEHTIKUVA / Vesa Moilanen

Suomen peruskouluissa oppilaiden matematiikan ja äidinkielen taidot ovat samaa tasoa kolmannen luokan alussa eri puolilla Suomea, kertoo Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. LEHTIKUVA / Vesa Moilanen

STT-Lehtikuva

Suomen peruskouluissa oppilaiden matematiikan ja äidinkielen taidot ovat samaa tasoa kolmannen luokan alussa eri puolilla Suomea, kertoo Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi). Karvin mukaan osaamiserot ovat silti suuria yksittäisten oppilaiden välillä.

Oppilaat aloittavat kolmannen luokkansa alueellisesti tasa-arvoisessa asemassa ympäri Suomen. Eri aluehallintovirastojen alueilla toteutetuissa testeissä oppilaiden pistemäärät vaihtelivat vain vähän. Lisäksi suomen- ja ruotsinkielisten koulujen oppilaiden osaaminen oli keskimäärin yhtä hyvää.

Tyttöjen ja poikien väliset osaamiserot olivat pieniä, ja sukupuoli selitti vain puoli prosenttia kokonaistuloksesta. Tyttöjen kokonaistulos oli hieman parempi kuin poikien, ja he osasivat äidinkielen tehtävät poikia paremmin. Matematiikassa kummankin taidot olivat keskimäärin samalla tasolla.

Muutoin oppilaiden osaamisessa oli paljon yksilöllistä vaihtelua kaikissa oppilasryhmissä. Suomea tai ruotsia toisena kielenä opiskelevien oppilaiden keskimääräiset tulokset olivat selvästi heikompia kuin muiden. Heidänkin taidoissaan vaihtelu oli kuitenkin suurta.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Mukana tehtäviä ääripäistä

–  Taidoiltaan heikoimmat oppilaat osasivat esimerkiksi laskea yhteen luvuilla yhdestä viiteen ja yhdistää lyhyitä sanoja niitä vastaaviin kuviin. Edistyneimmät oppilaat tunnistivat tekstityyppejä, osasivat tehdä tulkintoja erilaisista teksteistä, laskivat sujuvasti kolminumeroisillakin luvuilla ja ymmärsivät jotain myös todennäköisyyksistä, arviointiasiantuntija Annette Ukkola kertoo Karvin tiedotteessa.

Kolmasluokkalaisten arviointiin osallistui 8077 oppilasta eli 13,5 prosenttia ikäluokasta kattavasti eri puolilta Suomea. Oppilaiden taitoja arvioitiin syksyllä 2020 matematiikassa, äidinkielessä ja kirjallisuudessa.

Arviointiin osallistujat tekivät osaamista mittaavan tehtäväsarjan tietokoneilla tai tableteilla. Osa tehtävistä oli suunniteltu todella helpoiksi ja osa erittäin vaikeiksi kolmannen luokan aloittaville oppilaille.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Nyt raportoidut tulokset ovat osa perusopetuksen oppimistulosten pitkittäisarviointia.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi