play

THL: Täysjyvää syövät eniten vanhemmat ikäryhmät ja Pohjois-Savossa asuvat

Täysjyvätuotteet maistuvat suomalaisille koulutustaustasta riippumatta. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Täysjyvätuotteet maistuvat suomalaisille koulutustaustasta riippumatta. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

STT-Lehtikuva

Yli yhdeksän kymmenestä suomalaisesta aikuisesta syö täysjyväviljavalmisteita. Niiden kulutus saisi olla silti suurempaa, selviää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tutkimuksesta.

Täysjyväviljavalmisteet ovat tärkeitä ruokavaliossa muun muassa siksi, että ne turvaavat kuidun saantia. Noin 70 prosenttia aikuisista syö kuitua suositeltua vähemmän.

Riittävä täysjyvän saanti pienentää riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen, sydän- ja verisuonisairauksiin sekä paksu- ja peräsuolen syöpiin. Lisäksi täysjyvätuotteiden käyttö tukee painonhallintaa.

–  Täysjyväviljavalmisteista saa myös folaattia eli B9-vitamiinia, rautaa ja kasviproteiinia, kertoo THL:n erikoistutkija Niina Kaartinen.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Koulutusryhmien välillä ei eroja

Eniten täysjyvää syödään Pohjois-Savossa, ja vanhemmat ikäryhmät syövät täysjyvää nuorempia enemmän. Tutkimuksessa ei sen sijaan havaittu eroa eri koulutusryhmien välillä.

Miehet saavat ruokavaliostaan keskimäärin 63 grammaa ja naiset 47 grammaa täysjyvää päivässä. Yksi ruisleipäviipale sisältää noin 14 grammaa täysjyvää.

Tiettyä grammamääräistä suositusta ei ole Kaartisen mukaan Suomessa käytössä. Suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan naisten tulisi nauttia viljavalmisteita noin kuusi ja miesten yhdeksän annosta päivässä.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

–  Vähintään puolet tästä määrästä tulisi olla täysjyvää, Kaartinen kommentoi.

Suomalainen saa täysjyvänsä puurosta ja leivästä

Tärkeimpiä täysjyvän lähteitä ovat perinteiset suomalaiset ruis- ja sekaleivät sekä puurot, jotka kattavat yli 80 prosenttia suomalaisten täysjyvän saannista. Esimerkiksi pastan ja riisin merkitys on vähäisempi.

Erikoistutkija kehottaa jokaista miettimään, miten omaan ruokavalioonsa voisi luontevasti lisätä täysjyvää.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

–  Valkoisesta viljasta valmistetun tuotteen voi vaihtaa täysjyvää sisältävään tuotteeseen. Kaupassa kannattaa tarkistaa ainesosaluettelot esimerkiksi leivistä, ja lisukkeiksikin löytyy suomalaista kauraa ja ohraa, Kaartinen muistuttaa.

THL julkaisee nyt valtakunnallisesti edustavia tietoja aikuisten täysjyvän kokonaissaannista ensimmäistä kertaa. Tiedot perustuvat FinRavinto 2017 -tutkimukseen, jossa selvitettiin Suomessa asuvien 18–74-vuotiaiden ruoankulutusta.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi