play

Traficom: Ukrainan sota on vaikuttanut merkittävästi Suomenkin liikennejärjestelmään

Yksi Ukrainan sodan seurauksista oli Allegro-junaliikenteen päättyminen. Lehtikuva / Roni Rekomaa

Yksi Ukrainan sodan seurauksista oli Allegro-junaliikenteen päättyminen. Lehtikuva / Roni Rekomaa

STT-Lehtikuva

Ukrainan sota seurauksineen on vaikuttanut merkittävästi Suomen liikennejärjestelmään ja liikennevirtoihin, kertoo Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Traficom on tarkastellut tilanteen vaikutuksia vesi-, lento-, raide- ja tieliikenteeseen sekä henkilö- ja tavaraliikenteen palveluihin. Ukrainan sota on muuttanut Venäjän rajan ylittävää liikennettä, ja vienti- ja tuontivirrat ohjautuvat nyt uudelleen.

Vaikutukset ovat merkittäviä erityisesti kansainväliselle rautatieliikenteelle, kun Venäjän raidekuljetuksista on irtauduttu ja Helsingin ja Pietarin välinen Allegro-matkustajaliikenne on keskeytetty. Lisäksi Venäjän yli kahdeksan miljoonan tonnin transitoliikenne on käytännössä pysähtynyt.

Venäjän transito- eli kauttakulkuliikenteen päättyminen vaikuttaa rautatieliikenteen lisäksi satamien toimintaan että Saimaan kanavan liikenteeseen.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Lentoliikenteeseen puolestaan vaikuttaa Venäjän ilmatilan sulkeminen eurooppalaisilta lentokoneilta.

Suomalaisen puuraaka-aineen kuljetus voi lisääntyä

Transtioliikenteen päättyminen on vähentänyt merkittävästi poikittaisliikennettä rataverkolla Vartiuksen ja Vainikkalan raja-asemilta sekä vapauttanut rata- ja satamakapasiteettia muille kuljetuksille.

–  Toisaalta merkittävä osa korvaavasta Venäjältä aiemmin tuodusta puuraaka-aineesta pyritään todennäköisesti kuljettamaan rautateitse, mikä lisännee muun muassa pohjois-eteläsuuntaisia rautatiekuljetuksia Kainuun alueelta etelän suuntaan sekä merisatamista tuotantolaitoksiin, arvioi erityisasiantuntija Marko Mäenpää tiedotteessa.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Venäjän transitoliikenteen kuljetusmäärät Suomen satamien kautta olivat viime vuonna noin 8,2 miljoonaa tonnia. Transitoliikenne on pysähtynyt, eikä sen mahdollisesta palautumisesta ole tällä hetkellä tietoa, Traficom sanoo.

–  Samaan aikaan käynnissä on kansainvälinen konttikuljetusten kriisi, joka aiheuttaa edelleen haasteita konttien saatavuudessa ja kuljetusten ennustettavuudessa sekä luotettavuudessa. Venäjän konttiliikenteen loppuminen lisää haasteita Suomen konttiliikenteeseen ja sen palvelutasoon, Mäenpää sanoo.

Saimaan alueen sisäiset kuljetukset saattavat lisääntyä

Muutos on suuri myös Saimaalla. Saimaan kanavan liikenteen pysähtyminen on lopettanut Saimaan alueen satamien suorat ulkomaankuljetukset. Saimaan kanava yhdistää Saimaan Suomenlahteen, ja liki puolet siitä kulkee Venäjän puolella rajaa.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Saimaan alueen sisäiset kuljetukset saattavat kuitenkin jonkin verran kasvaa muun muassa muuttuneiden raakapuu- ja hakekuljetusten takia, Traficom arvioi.

Tieliikenteessä vaikutusten arvioidaan puolestaan olevan kokonaisuutena maltillisia. Tieliikenteeseen vaikuttavat raaka-aineiden saannin loppuminen Venäjältä, polttoaineiden hinnan nousu, pahentunut kuljettajapula ja mahdollinen liikenteen päästökauppa. Aiemmin Venäjältä tuodun raakapuuvirran korvaaminen lisää painetta myös vähäliikenteisen tieverkon palvelukyvylle, Traficom lisää.

Lentoliikenteessä Suomella ei ole enää maantieteellistä etua Aasian ja Euroopan välisenä vaihtolentoasemana, kun Venäjä on sulkenut ilmatilansa eurooppalaisilta koneilta.

Aasian lentojen kierrättäminen on johtanut matka-aikojen merkittävään pidentymiseen, mikä on vaikuttanut monella tapaa lentojärjestelyihin. Tällä voi olla olennaisia vaikutuksia myös Helsinki-Vantaan lentoaseman Euroopan reittivalikoimaan ja mahdollisesti myös kotimaan lentoliikenteen reittien tarjontaan, Traficom arvioi.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi