play

Onko elokuvanteko aina tällaista sekoilua? – Kolilla kuvattiin kuukauden ajan Emma Thompsonin tähdittämää The Fisherwoman -elokuvaa

Ohjaaja Brian Kirk onnistui väistämään kaikki luvatut haastattelut.

Ohjaaja Brian Kirk onnistui väistämään kaikki luvatut haastattelut. Kuva: Jarno Artika / Lehtikuva

Kalle Kinnunen / STT

Kolilla on kuvattu kuukauden ajan yhdysvaltalais-saksalaista toimintaelokuvaa The Fisherwoman. Kolmanneksi viimeisen kuvauspäivän aamu Pielisen jäällä Pohjois-Karjalassa alkaa maisemointityöllä.

Nelisenkymmentä tuotannon työntekijää lapioi ja pyyhkii jäätä. Jotta kuvien jatkuvuus ei rikkoutuisi, on uusi lumi saatava pois satojen neliömetrien alueelta.

Pääosaa esittävä brittinäyttelijä Emma Thompson odottelee viimassa. Lähellä verryttelee hänen sijaisnäyttelijänsä, jolla on samat vaatteet ja kampaus, mutta hihassa värikäs teipinpätkä, jottei häntä sekoiteta tähteen.

Kaksinkertainen Oscar-voittaja Emma Thompson ei anna haastatteluja kesken kuvausten.

Kaksinkertainen Oscar-voittaja Emma Thompson ei anna haastatteluja kesken kuvausten. Kuva: Anne-Christine Poujalat

Irlantilaistaustainen ohjaaja Brian Kirk ja brittikuvaaja Christopher Ross keskustelevat. Työryhmä on tänään noin 120-henkinen. Puolet on saksalaisia ja brittejä, puolet suomalaisia.

Jäällä kaikuvat apulaisohjaajan tiukat käskyt. Kun kuvataan, ei sadan metrin päässä catering-leirissäkään saa hiiskahtaa. Kuiskauskin kulkee jäällä mikrofoneihin.

Kohtauksessa Thompsonin roolihahmo löytää jäältä avannon vierestä aseen.

Avanto moottorisahataan ja kuvaaminen alkaa.

– Elokuvasta tulee toiminnallisempi kuin käsikirjoituksen perusteella olisin ajatellut, Suomen tuotantopalveluista vastaavan Films Films Films -yhtiön Timo Vierimaa sanoo.

Medialle on kerrottu, ettei Thompson anna koskaan kuvausten aikana haastatteluja. Roolihahmosta ja trilleriksi kuvaillun elokuvan sävyistä pitää kysyä ohjaaja Kirkiltä, jonka haastattelu luvataan.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Kävelyä ja polvistuminen avannon luo.

Kaksinkertainen Oscar-voittaja Thompson näyttelee kohtauksen Pielisen ohuessa lumisateessa neljä kertaa kahdelle kameralle laajassa kuvassa, useita kertoja lähempää kuvattuna ja lopuksi vielä liikkuvalle steadicam-kameralle. Sitten on jo lounasaika.

Sääolosuhteet ovat aiheuttaneet vaikeuksia. Maaliskuun alussa lämpötila nousi plussan puolelle. Jäälle alkoi kertyä vettä, ja mutaa roiskuttaneet moottorikelkat piti vaihtaa mönkijöihin.

Lunta tuotiin paikalle paikallisten maanviljelijöiden traktorien avulla, ja kuvauspaikkoja vaihdettiin, kunnes pakkaset palasivat ja uutta luntakin tuli.

Yhdellä leffatuotannon ensikertalaisista, henkilökuljetusrekien ajajalla, on kysymys kokeneemmalle työryhmän jäsenelle: Onko elokuvanteko aina tällaista sekoilua?

Kokeneempi kertoo, että ohjaajan ja kuvaajan improvisoiva toimintatapa on aiheuttanut haasteita. Päätöksiä tehdään viime hetkillä, ja tieto ei aina kulje.

Tauon alkaessa Kirk kertoo antavansa sovitun haastattelun syötyään.

Syötyään hän välittää tiedon, että ensin on katsottava kuvatut materiaalit.

Timo Vierimaa kuvauspaikalla 25.3.

Timo Vierimaa kuvauspaikalla 25.3. Kuva: Jarno Artika

Hiljaisuus kuvatessa on ehdoton.

Hiljaisuus kuvatessa on ehdoton. Kuva: Jarno Artika

Keskiviikkona on viimeinen Suomen kuvauspäivä. Tuotanto siirtyy Saksaan sisäkohtauksia tekemään.

Lavasteeksi rakennettu metsämökki on ehditty purkaa. Osa siitä on lähetetty Saksaan, jossa se kootaan uudelleen studioon.

Jo lauantaina hotellilla vietettiin karonkkaa, ja tapahtuman innokkain alullepanija oli Thompson. Juhliminen suoritettiin etukäteen, koska keskiviikkona kaikki lähtisivät saman tien omiin suuntiinsa. Kemuissa esiintyi Paula Vesala.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Aamupäivän materiaalit katsottuaan ohjaaja Kirk lupaa haastattelun hetken kuluttua, mutta hän käveleekin ohi rekeen, jolla hänet viedään pois.

Saksalaisyhtiön tuottaja Oana Iancu kertoo Kirkin epäilevän, ettei kaikkea päivälle aikataulutettua ehditä kuvata. Ohjelmassa on vaativa stunt-kohtaus, jossa henkilö pakenee palavasta teltasta.

Ohjaajalle jätetään soittopyyntö. Pari tuntia myöhemmin tuottaja Iancu pahoittelee ja antaa ilta-ajan, jolloin Kirk vastaisi puhelimeen ja vihdoin antaisi sovitun haastattelun.

Kun Kirkille soittaa ehdotettuun aikaan, hän kertoo, ettei ehdi nyt puhua, yllätyspalaveri alkaa. Joku soittaa pian ja sopii uuden ajan, ohjaaja lupaa.

Kukaan ei soita. Elokuvanteko on stressaavaa puuhaa.

Lumi aiheutti monenlaisia pulmia elokuvanteossa.

Lumi aiheutti monenlaisia pulmia elokuvanteossa. Kuva: Jarno Artika

Yhdysvaltalaistuottaja lakaisemassa Pielistä

The Fisherwomanin taustavoimista nimekkäimpiä ovat Warner Bros -studion pomoina ennen oman Stampede-tuotantoyhtiönsä perustamista toimineet Greg Silverman ja Jon Berg. Elokuva on Stampeden ja saksalaisen Augenscheinin yhteistuotanto.

Berg oli läsnä Kolilla ja maanantaina aamusta alkaen mukana lakaisemassa lunta Pielisen jäältä. Hän kehuu suomalaisten työetiikkaa sekä majoitusolosuhteita.

– Kerron kaikille, että jos joku haluaa tehdä talviseen Keskilänteen sijoittuvan elokuvan, kannattaa tulla Suomeen, Silverman kehuu Pohjois-Karjalaa.

Kolin maisemat esittävät The Fisherwomanissa Minnesotan metsiä.

Suomessa on tänä talvena kuvattu useita ulkomaisia sarja- ja elokuvahankkeita Business Finlandin tuotantokannustimeen nojaten.

Suuri tuotanto on myös Oulun seudulla kuvattu brittiläis-saksalaisen sarja, joka perustuu Peter Høegin romaaniin Lumen taju.

Ranskan tärkeimpiin ja tunnetuimpiin elokuvantekijöihin jo 1980-luvulta asti kuuluneen Luc Bessonin uutta tuotantoa kuvattiin alkuvuodesta Kainuussa viikon ajan.

Pohjois-Karjalassa on myös kuvattu Dome Karukosken uutta, Antti Tuomaisen romaaniin Pikku Siperia perustuvaa elokuvaa, jonka tilaaja on Netflix.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

uusimmat

Tarinat

Tarinat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

whatsApp

Whatsappilla:

Numeroon 050 3500 245

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi