play

Uusi Pixar-satuelokuva sijoittuu 1960-luvun Italiaan

Disneyn omistama Pixar tekee omintakeisia animaatioelokuvia, joita yhdistää korkea laatu. LEHTIKUVA / Antti Aimo-Koivisto

Disneyn omistama Pixar tekee omintakeisia animaatioelokuvia, joita yhdistää korkea laatu. LEHTIKUVA / Antti Aimo-Koivisto

STT-Lehtikuva

Disneyn omistama Pixar tekee omintakeisia animaatioelokuvia, joita yhdistää korkea laatu. Pixarin elokuvilla ei ole ainoastaan tapana päästä ehdolle Oscareihin, ne usein myös voittavat parhaan animaatioelokuvan palkinnon.

Uusi Pixar-elokuva Luca saa pandemian vuoksi ensi-iltansa ainoastaan Disney+ -suoratoistopalvelussa 18. kesäkuuta. Elokuva sijoittuu italialaiseen pikkukaupunkiin 1950- ja 1960-lukujen taitteessa. Päähenkilöt ovat lapsia, tai eivät sittenkään. Luca ja Alberto ovat merihirviöitä, jotka eivät saisi nousta rantaan. Elämä maan päällä alkaa kuitenkin houkutella, onhan siellä jäätelöä, Vespoja ja tyttöjä.

Los Angelesista etäyhteydellä haastattelua antava ohjaaja Enrico Casarosa vertaa tarinankerrontaa kuvanveistoon.

–  Kun esittelin ideoitani Pixarilla ensimmäistä kertaa, varsinainen tarina oli vielä näkymättömissä, hän kertoo.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

–  Tiesin, että kerron lasten kokemusmaailmasta. Ajattelin elokuvia Stand By Me – viimeinen kesä ja Fillarijengi. Ajattelin kesää.

Satukertomus merihirviöpojista kehittyi vuosien varrella. Samalla kiteytyi katkeransuloinen sävy. Pixarille ominaiseen tapaan Lucan tarina puree yhtä paljon, mutta eri tavoilla aikuisiin ja lapsiin. Kyse on itsensä löytämisestä ja hyväksymisestä.

–  Minulle nostalgisinta ja houkuttelevinta on leikki. Voisinko viedä aikuiset mielentilaan, jossa heittäydytään tuntikausiksi leikin maailmaan, Casarosa pohtii.

–  Osaisinko kertoa tarinan, joka saa unohtamaan huolet?

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Lapsuus Italian Rivieralla

Enrico Casarosa vietti lapsuutensa Genovan satamakaupungissa. Vuonna 1971 syntynyt ohjaaja sijoitti elokuvan lapsuusauvon siis parikymmentä vuotta omaa aikaansa aiemmaksi.

–  Kun katselin valokuvia omasta lapsuudestani, niukkoja uimahousuja ja putkisukkia, mietin rakastanko tosiaan 1980-lukua niin paljon, että sijoitan elokuvani sinne, hän sanoo nauraen.

Valittua aikakautta puolsivat musiikki ja elokuvat. Lucassa on suoria viittauksia Federico Fellinin ohjauksiin.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

–  Myös esineiden muotoilu oli parasta. Vespa on kaikkien aikojen kaunein esine.

Tapahtumapaikka on kuvitteellinen rannikkokylä, jossa kalastaminen on edelleen tärkeä elinkeino, eikä turismin aikakausi ole vielä käynnistynyt. Visuaalista kehystä haettiin Cinque Terren alueen kylistä.

–  Kun nyt mietin asiaa, 1960-luvulle sijoittuminen tekee elokuvasta oikeastaan ajattoman. Se ei ole kaukana historiassa, mutta ei liian lähellä tätä päivää.

Miyazakin ihailija

Felliniäkin enemmän Casarosaa inspiroivat Hayao Miyazakin elokuvat. Japanilaisen animaatiomestarin teoksissa hän ihailee etenkin luonnon sekä lapsen kokemusmaailman kuvausta.

–  Rakastuin Miyazakin taiteeseen jo ennen kuin tiesin, kuka on tekijä. Hänen televisiosarjojaan esitettiin Italiassa, kun olin lapsi.

Kun Casarosa näki Miyazakin elokuvan Laputa: linna taivaalla, hän tunnisti kädenjäljen. Tekijähän oli sama kuin tutussa tv-sarjassa Future Boy Conan.

–  Minulla on nyt ollut onni tavata Miyazaki ja näytin hänelle lyhytelokuvani La Luna.

Oscar-ehdokkuudenkin saaneessa La Lunassa näkyi Italo Calvinon vaikutus. Casarosa ylistää filosofisista kuvitelmistaan tunnettua italialaiskirjailijaa.

–  Calvino oli meille koulussa pakkoluettavaa. Pidin tekstistä, mutta vasta muutettuani Yhdysvaltoihin ymmärsin, miten syvästi se vaikutti minuun, ohjaaja kertoo.

–  Kun jokin on itsestäänselvyys, sen tärkeys ei ehkä näyttäydy ennen kuin ajallisen tai maantieteellisen välimatkan päästä.

Disney panostaa suoratoistopalveluunsa

Hollywoodin suuryhtiöistä Disney on tehnyt pandemia-aikana rajuimmat liikkeet suoratoistojakelun edistämiseksi. Se lanseerasi oman kuukausimaksullisen Disney+ -palvelunsa ensimmäisillä alueilla vuonna 2019 ja suuressa osassa maailmaa, kuten Suomessa, syksyllä 2020.

Disney on siirtänyt suoratoistoensi-iltaan useita suuren budjetin elokuvia, joiden piti tulla jakeluun perinteisellä kaavalla, ensin valkokankaille ja sitten kotikatseluun. Muut Hollywood-studiot ovat mieluummin lykänneet ensi-iltoja toiveikkaina koronapandemian päättymisestä.

Disneyn animaatioelokuvista ovat Disney+:ssa saaneet ensi-iltansa uusi Mulan, Raya ja viimeinen lohikäärme sekä Pixar-tytäryhtiön tuotannot Soul ja nyt Luca.

Elokuvateatterien lipputulot ovat isoille tuotannoille tärkein yksittäinen tulonlähde. Koko perheen Disney-animaatioiden budjetit ovat usein 100-200 miljoonaa euroa. Vaikka lipputulot jäävät saamatta, omat hankkeensa rahoittavalle viihdejätille kuvio on järkevä.

Houkuttelevien uutuuksien avulla Disney+ on saavuttanut paljon vakaamman jalansijan kuin osattiin odottaa. Huhtikuussa palvelulla oli jo 103 miljoonaa tilaajaa, ja yhtiö uskoo tilaajamäärän nousevan kolmen vuoden kuluttua 230-260 miljoonaan. Elokuvatuotantojen tuloutumisessa digitaalisuus onkin siis nyt jopa tärkein kaista, ja Disneysta tuli Netflixin varteenotettavin kilpailija suoratoistoalalla.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi