play

Joensuussa on selvä automerkkien ykkönen – Katso kymmenen suosituinta

Tero Kuosmanen ja Netta Tuononen Wetteriltä tietävät, että kun asiakas kaipaa lisää tilaa, hän siirtyy katselemaan Volvoja.

Tero Kuosmanen ja Netta Tuononen Wetteriltä tietävät, että kun asiakas kaipaa lisää tilaa, hän siirtyy katselemaan Volvoja. Kuva: Tanja Pekkarinen

Teemu Palkeinen

Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran Karjalaisessa 17.7.2024.

Joensuussa oli kesäkuun lopussa 37 761 autoa liikennekäytössä.

Asia selviää liikenne- ja viestintävirasto Traficomin paikkakuntakohtaisista ajoneuvotilastoista.

Kaupungin selvä ykkösmerkki on Toyota, joita liikenteessä on yhteensä 4961. Määrä tarkoittaa noin joka kahdeksannen joensuulaisauton olevan Toyota.

Merkkiä Joensuussa myyvän O.K Auton myyntipäällikön Pasi Räsäsen mukaan Toyotan suosio johtuu pitkistä perinteistä ja kestävän auton maineesta.

– Syksyllä tulee 60 vuotta siitä, kun Toyota tuli Suomeen.

Naiset tykkäävät siitä, että on eri kokoluokkia.
Pasi Räsänen

Toyotan mallistosta löytyy autoja viistoperistä aina suuriin pakettiautoihin. Räsänen kertoo laajan valinnanvaran vetoavan erityisesti naisiin.

– Naiset tykkäävät siitä, että on eri kokoluokkia. Naisasiakkaiden määrä lisääntyy Toyotalla koko ajan, ja he tulevat ihan itsenäisesti autokaupoille. Tosi positiivinen juttu.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Kaupungin toiseksi suosituin merkki on saksalainen Volkswagen, joita liikennekäytössä on 4200.

Vuodesta 1997 lähtien merkkiä myynyt K-Auton Sakari Tuunanen katsoo merkin suosiossa olevan samoja syitä kuin Toyotankin kohdalla, eli Volkswagen näyttäytyy helposti lähestyttävänä ja toimintavarmana.

Sama auto voi puhutella montaa eri ryhmää.

– Kun katsoo mallistoa, niin se on suunniteltu kaikille sopivaksi. Muotoilussa ei ole lähdetty liiaksi kokeilemaan, toimisiko tämä.

K-Auton Sakari Tuunanen on myynyt Volkswagenia lähes 30 vuoden ajan.

K-Auton Sakari Tuunanen on myynyt Volkswagenia lähes 30 vuoden ajan. Kuva: Tanja Pekkarinen

Kolmossijaa Joensuun tilastossa pitää hallussaan ruotsalainen Volvo 3 395 autolla.

Merkin parissa 25 vuotta työskennellyt Tero Kuosmanen Wetteriltä pitää Volvoa soveltuvana Pohjois-Karjalan olosuhteisiin.

– Talviautona Volvo on arvostettu. Kaikkiin malleihin saa vetokoukun, mitä monet pitävät tärkeänä.

Joensuun kymmenen yleisintä automerkkiä

1. Toyota 4961


2. Volkswagen 4200


3. Volvo 3395


4. Skoda 2504


5. Ford 2450


6. Mercedes-Benz 2299


7. Nissan 1940


8. Audi 1897


9. BMW 1725


10. Opel 1583


Lähde: Traficom

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Varsinkin 1990-luvulla Volvoa mainostettiin "tilavana kartanoautona". Mielikuva on säilynyt hengissä näihin päiviin saakka.

– Asiakkaita on laidasta laitaan, mutta aika usein Volvo ostetaan silloin, kun tulee perheenlisäystä ja autoa on tarve vaihtaa suurempaan, Kuosmanen kertoo.

– Joillekin tilat ovat se ensimmäinen asia, jotka autosta katsotaan, Wetterillä Volvoja myyvä Netta Tuononen komppaa.

Suurta eroa naisten ja miesten ostokäyttäytymisessä ei Tuonosen mielestä ole, vaan kyse on yksilöllisistä tarpeista.

– On tilanteita, joissa naiselle merkitsee enemmän se, että autossa on esimerkiksi vakionopeudensäädin, kun taas vieressä oleva mies haluaa auton olevan musta. Seuraavan pariskunnan kohdalla voi olla päinvastoin.

Pasi Räsänen pitää Toyotan arvostusta vahvana.

Pasi Räsänen pitää Toyotan arvostusta vahvana. Kuva: Tanja Pekkarinen

Käyttövoiman osalta joensuulaiset luottavat bensiiniin, joka kuljettaa lähes 27 000 autoa.

Dieseleitä Joensuussa on 8477 kappaletta. Se on erityisesti saksalaisissa merkeissä suosittu käyttövoima, sillä Mercedes-Benz on ainoa merkki, jota on enemmän diesel- kuin bensakoneena, ja BMW:istä noin puolet on dieseleitä.

Asiakaskuntaa dieselille silti riittää, Kuosmanen sanoo.

– Uutenahan meillä ei dieseleitä ole, mutta käytettynä ovat tehneet hyvin kauppansa.

Täyssähköjä Joensuussa oli 807 eli noin 2,14 prosenttia koko autokannasta. Määrä on pienempi niin suhteellisesti kuin määrällisestikin verrattuna naapurimaakuntien Etelä-Karjalan ja Pohjois-Savon maakuntakeskuksiin Lappeenrantaan ja Kuopioon.

Lappeenrannan vastaavat luvut olivat 966 ja 2,47 prosenttia ja Kuopion 1881 ja 3,20.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Ei haluta olla pelkästään julkisen infran varassa.
Tero Kuosmanen

Vaikka Joensuussa sähköautoja on vasta murto-osa kulkupeleistä, on kehitys vahvasti kohti sähköistymistä, myyjät näkevät.

– Aika suuri osa esimerkiksi uusista Volkswageneista myydään täyssähköisinä, Tuunanen sanoo.

Merkittävimpinä rajoitteina sähköauton hankinnalle Pohjois-Karjalassa myyjät pitävät uuden auton ostajien näkökulmasta pitkiä välimatkoja ja latausinfran puutetta.

– Monet asuvat kerros- tai rivitalossa, jossa ei välttämättä ole latausmahdollisuutta. Ei haluta olla pelkästään julkisen infran varassa, kun autoilussa arvostetaan nimenomaan helppoutta, Kuosmanen katsoo.

Ladattavia bensahybridejä Joensuusta löytyi 1297 auton verran, ja dieselhybridejä kesäkuun lopussa oli 86.

Usealle joensuulaiselle hybridi on ensiaskel sähköautoiluun.

– Hybrideille on tilausta, koska asiakkaat arvostavat sitä, että lyhyempiä matkoja voi ajaa sähköllä, mutta siellä on kuitenkin se polttomoottori tuomassa turvallisuuden tunnetta, Räsänen tuumii.

uusimmat

Tarinat

Tarinat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

whatsApp

Whatsappilla:

Numeroon 050 3500 245

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi