play

Joensuulainen Niko Ratilainen, 30, osti yrityksen, jossa hän asioi aiemmin asiakkaana

Niko Ratilainen pyörittää huolto- ja varaosapuolta, ja Janne Kervinen vastaa edelleen kaluston myynnistä.

Niko Ratilainen pyörittää huolto- ja varaosapuolta, ja Janne Kervinen vastaa edelleen kaluston myynnistä. Kuva: Marko Puumalainen

Teemu Palkeinen

Juttu on julkaistu Karjalaisessa ensimmäisen kerran 11.6.2024.

Niko Ratilaisen, 30, suonissa on läpi elämän virrannut bensaa. Erityisen lähellä joensuulaisen sydäntä ovat moottoripyörät, jotka ovat kuljettaneet Ratilaista pitkin Eurooppaa.

– Mopoilla ja kevytmoottoripyörillä tuli ajettua 15-vuotiasta lähtien, ja moottoripyöriä on ollut useita. Niillä on pyöritty muun muassa Ruotsissa, vuodessa noin 10 000 kilometriä moottoripyörällä ajava Ratilainen kertoo.

Maaliskuussa intohimo muuttui ammatiksi, kun Ratilainen osti moottoripyöräliike Jepjepin huolto- ja varaosaliiketoiminnan Janne Kerviseltä. Ajoneuvomyynti sen sijaan säilyy Kervisen kontolla Heinäveden Varistaipaleella.

– Ei siinä kummempia ollut, antaa nuorempien välillä tulla hommiin, Kervinen kommentoi Ratilaisen kanssa tekemäänsä kauppaa.

Sekä yritys että aiempi yrittäjä ovat Ratilaiselle tuttuja pitkältä ajalta, onhan mies ollut Jepjepin asiakkaana useita kertoja ja suorittanut siellä ammattikoulun työharjoittelujaksojakin.

Ei siis ollut yllättävää, että Kervinen alkoi kosiskella huoltopuolen jatkajaksi nimenomaan Ratilaista, joka on paitsi pitkän linjan harrastaja myös suorittanut autonasentajan sekä raskaan kaluston asentajan koulutukset.

Yrittäjyyden kutsu oli kaikunut korvissa jo pidempään.

– Olinhan siitä aina haaveillut, että olisi oma liike. Nyt tarjoutui mahdollisuus.

Tietokone kertoo Niko Ratilaiselle, mistä päin varastoa kunkin osan löytää.

Tietokone kertoo Niko Ratilaiselle, mistä päin varastoa kunkin osan löytää. Kuva: Marko Puumalainen

Olinhan siitä aina haaveillut, että olisi oma liike.
Niko Ratilainen
Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Yrittäjänvaihdoksen myötä vaihtui myös huoltoliikkeen sijainti Ukkolantieltä Lylykoskentielle Raatekankaalle. Asiakkaat ovat Ratilaisen mukaan löytäneet tiensä uusiin tiloihin.

– Tuttuja käy koko ajan kyselemässä ja puhelin soi vähän väliä.

Huoltohallista löytyy esimerkiksi testeri vikakoodien lukemiseksi ja laitteistot alumiinihitsaukseen. Eniten Ratilaista kuitenkin työllistävät niin sanotut perushommat.

– Öljynvaihtoja ja rengastöitä on pääasiassa. Ihmiset tuovat moottoripyöriä herkemmin huoltoon kuin autoja, koska monella on aika iso kynnys ruveta itse huoltamaan moottoripyörää, Ratilainen tuumii.

Vuonna 1999 perustettu Jepjep on tunnettu erityisesti Harley Davidson -merkkisten moottoripyörien kauppa- ja huoltopaikkana. Hurjimpina vuosina Suomeen tuotiin Ratilaisen mukaan reilut 650 "Harrikkaa", joista yli 400 Jepjepin kautta.

Vaikka Harley Davidson onkin edelleen toiminnan kulmakivi, ei Ratilainen käännytä muiden merkkien omistajia ovelta.

– Tuttu kysyi, voisinko katsoa hänen pikku Vespaansa. Ajattelin, että kaksi pyöräähän siinäkin on.

Pyörien lukumäärä ei toki ole ainoa syy, miksi Ratilainen tarttuu jokaiseen mahdolliseen urakkaan.

– Pitää kaikki ottaa, kun olen ottanut yrittäjälainaa. Velka ei valvota, mutta tietysti välillä mietin, miten tämä homma oikein lähtee, Ratilainen myöntää.

Saa tehdä itse, eikä tarvitse miettiä, mitä joku toinen sanoisi.
Niko Ratilainen

Tekemistä riittää ihan jo siksikin, että Ratilainen on liikkeen ainoa työntekijä. Kun esimerkiksi puhelin soi, on siihen vastattava ja kulloinenkin korjausoperaatio keskeyttävä.

– Tarkoitus olisi, että saisin joskus kasvatettua 2–3 työntekijään, joista yksi voisi olla myyntitiskillä ja toinen sitten minun apunani huollossa. Ei tarvitsisi itse keskeyttää hommia aina, kun joku tulee tai soittaa, Ratilainen muistuttaa yrittäjän arjesta.

Yksin työskentely itsessään ei ole yrittäjälle minkäänlainen ongelma.

– Saa tehdä itse, eikä tarvitse miettiä, mitä joku toinen sanoisi.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy
Niko Ratilainen tuntee Harley Davidsonien metkut.

Niko Ratilainen tuntee Harley Davidsonien metkut. Kuva: Marko Puumalainen

Kivijalkaliikkeen sijainnin lisäksi toinen erityisen näkyvä muutos toiminnassa liittyy verkkokauppaan, jonka Ratilainen päivitti heti ensitöikseen ja joka perustui toistakymmentä vuotta vanhaan teknologiaan.

Ilman toimivaa verkkokauppaa on vaikea menestyä, Ratilainen pohtii.

– Kyllä se on pakko olla. Verkkokauppa laajentaa markkinoita ja eri puolilta Suomea tulee kyselyjä osista.

Ei-oota Jepjepillä ei juuri jouduta myymään.

– Jos ei jotain löydy, niin sitten tilaan. Joka keskiviikko lähtee tilaus Saksan tai Hollannin tukkurille, sieltä yleensä löytyy osat.

Hän: Niko Ratilainen
  • Perhe: tyttöystävä ja tämän kaksi lasta sekä kaksi koiraa ja käärmettä.

  • Musiikkimaku painottuu rokkiin ja metalliin.

  • Harrastaa moottoripyöräilyä.

  • Ikä: 30.

  • Koulutukseltaan ajoneuvoasentaja sekä raskaan kaluston asentaja.

uusimmat

Tarinat

Tarinat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

whatsApp

Whatsappilla:

Numeroon 050 3500 245

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi