play

Joensuu ärähtää väylärahoituksesta: Itärajan raiteisiin tarvitaan 30 miljoonan sijasta yli 200 miljoonaa

Ratapihan remontti näkyy ja kuuluu Joensuun asemalla. Ilman Imatran suunnan radan parantamista remontin hyödyt jäävät Joensuun kaupungin mielestä puolitiehen.

Ratapihan remontti näkyy ja kuuluu Joensuun asemalla. Ilman Imatran suunnan radan parantamista remontin hyödyt jäävät Joensuun kaupungin mielestä puolitiehen. Kuva: Marko Puumalainen

Marita Jalkanen

Valtion väyläinvestointien rahoitusohjelmaluonnoksessa Imatran ja Joensuun ratayhteyden parantamiseen esitetty 30 miljoonan euron rahoitus on Joensuun kaupungin mielestä täysin alimitoitettu. Esitys on kaupungin näkemyksen mukaan käytännössä poliittinen linjaus siitä, että junien matkanopeuksien ja matkustusaikojen kiihtyvä eriytyminen on hyväksyttävää, kun Itä-Suomen kokonaistilannetta verrataan Etelä- ja Länsi Suomeen.