play

Kuvat ja video: Helppo kesäjumppa ilman välineitä onnistuu näppärästi vaikka mökkilaiturilla

Itä-Suomen liikuntaopiston liikunnanohjaaja Jenna Hiltunen näyttää, kuinka teet liikkeet oikein. Tässä tehdään jalkakyykkyä polven nostolla.

Itä-Suomen liikuntaopiston liikunnanohjaaja Jenna Hiltunen näyttää, kuinka teet liikkeet oikein. Tässä tehdään jalkakyykkyä polven nostolla. Kuva: Niko Jouhkimainen

Linda Laatikainen

Helpon kolmen liikkeen kesäjumpan voi tehdä missä vain. Välineitä jumppaan ei tarvitse, mutta halutessasi voit varata mukaan pehmeän alustan. Jumppaliikkeitä tehdään kolme kierrosta, ja kierrosten välissä voi pitää minuutin lepotauon. Toistoja per liike on 10–15.

Liikkeet kannattaa toistaa kaksi kertaa viikossa. Aikaa treeniin kuluu vain noin vartti, joten liikkeet voi tehdä vaikka mökkilaiturilla tai kävelylenkin jälkeen. Kesäjumpan neuvoo Itä-Suomen liikuntaopiston liikunnanohjaaja Jenna Hiltunen.

1. Jalkakyykky polven nostolla

Laita jalat noin olkapäiden leveydelle ja jännitä keskivartalo tiukaksi. Tee sen jälkeen kyykky ja nosta toinen polvi ylös. Nosta eri polvi ylös joka toisessa kyykyssä.

Jalkakyykky polven nostolla.

Jalkakyykky polven nostolla. Kuva: Niko Jouhkimainen

2. Etunojapunnerrus tukea vasten

Laita kädet tasoa vasten ja nojaa samalla eteenpäin. Sen jälkeen koukista kyynärpäitä ja tuo samalla rintakehä kohti tasoa. Jännitä keskivartaloa koko liikkeen ajan.


Liikkeen voi tehdä puuta tai seinää vasten. Jos kaipaat haastetta, kädet voi laittaa esimerkiksi porrasta vasten.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy
Alapuolella nuolesta painamalla näet liikkeen toisen vaiheen.

3. Vatsarutistus kierrolla

Käy selinmakuulle, laita polvet koukkuun ja sormet takaraivolle. Sen jälkeen rutista vatsaa ja kurkota kädellä kohti vastakkaista ylös nostettua jalkaa. Tee vatsarutistus aina uloshengityksen aikana.


Apuna liikkeessä voit käyttää jumppamattoa tai jotain muuta pehmeää alustaa.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Kesällä kannattaa harrastaa monipuolista liikuntaa.

– Osallistuminen sisäliikuntaharrastuksiin vähenee kesällä ihan ymmärrettävästi. Sen vuoksi olisi hyvä tehdä päivittäin liikunta-aktiivisuutta lisääviä askareita. Usein sellainen kevyt puuhastelu ulkona on hyvää liikuntaa, Hiltunen kertoo.

Yleensä kesällä hengästyttävä ja lihaskuntoa kehittävä liikunta jää vähemmälle, joten siihen kannattaa kiinnittää huomiota. Kuitenkin fyysisen aktiivisuuden kokonaisuus on ratkaiseva tekijä kunnon kannalta, joten kuukauden loman aikana kunto ei ehdi laskea merkittävästi.

– Jos keho ilmoittaa, että pitää palautua, niin sitä on hyvä kuunnella. Kannattaa mennä fiiliksen mukaan ja tehdä arjessa hauskoja liikunnallisia juttuja, Hiltunen muistuttaa.

Hiltunen kannustaa kokeilemaan eri lajeja spontaanisti. Esimerkiksi sup-lautailu on loistava kesälaji.

– Lähiliikuntakohteet ovat myös hyviä. Olen alkanut harrastaa maisemakuvausta niin, että pyöräilen tai kävelen valokuvaamaan johonkin hienoon kohteeseen. Siinä tulee liike yhdistettyä muuhun tekemiseen. Liikunnan ei aina tarvitse olla hampaat irvessä hikoilua.

Melontakurssit, kalastus ja ulkoliikunta ovat hauskoja vaihtoehtoja kesän liikuntalajeiksi.

– Esimerkiksi kalastukseen voi yhdistää liikuntaa kävelemällä jonnekin kauemmalle kalapaikalle. Lenkkipolkujen varressa kannattaa hyödyntää myös ulkokuntosaleja, Hiltunen vinkkaa.

Liikuntaa kannattaa harrastaa matalalla kynnyksellä. Jo vartin kestävä jumppa tekee hyvää keholle.

Kesäistä liikkumista – kokeile näitä:
  • Sup-lautailu

  • Melominen

  • Frisbeegolf

  • Uinti

  • Kehonpainojumppa

  • Laiturijooga

  • Rantalentopallo

  • Marjastus ja sienestys

  • Puiden pilkkominen

  • Rakennustyöt

  • Mökillä puuhastelu

  • Soutaminen

  • Pyöräily

  • Kävely

  • Kalastus

  • Vesijuoksu

  • Retkeily

  • Polkujuoksu

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Juttu on julkaistu Kägi-kesälehdessä. Koko lehden pääset lukemaan täällä.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi