play

Osa on sujuvia, osaan ei haluaisi koskaan ajaa uudelleen – Testasimme Joensuun 13 pysäköintitaloa

Kerrosten nousemiset ja laskemiset ovat Ykkösparkissa jyrkkiä sekä ahtaita.

Kerrosten nousemiset ja laskemiset ovat Ykkösparkissa jyrkkiä sekä ahtaita. Kuva: Santeri Karjalainen

Renne Ohtonen

Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran Karjalaisessa 26.11.2023.

Minne jättäisi auton?

Kun ottaa Joensuun pysäköintitalot puheeksi paikallisen autoilijan kanssa, löytyy monelta suosikki. Kenties myös inhokki. Yhteen on leppoisaa ajaa, toisessa ruudut tuntuvat turhan ahtailta.

Kiersimme Joensuun kaikki 13 pysäköintitaloa pannaksemme nämä mielikuvat puntariin. Huomio on keskustan yhdeksässä parkkihallissa, mutta vertailun vuoksi kävimme myös neljässä muussa.

Testissä mitattiin parkkiruudun leveys ja tarkkailtiin normaalin autoilijan näkökulmasta esimerkiksi sisään- ja ulosajon sujuvuutta, ruutuun ajamisen helppoutta, esteitä kuten pylväitä ja hallin tilavuutta.

Testiautona toimi farmarimallinen Skoda Octavia, jollaiset ovat kovin yleisiä. Hallin sijaintiin tai hintaan ei tässä yhteydessä tartuta, ellei niissä ole jotain erityistä mainittavaa.

Mielikuvat hallien toimivuudesta tuntuvan usein koskevan ruutujen kokoa, mutta testin perusteella suurimmat erot tulevat kaikessa muussa.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Kuva: Karjalainen

Parkkiruudun standardileveytenä pidetään 250 senttimetriä. Suurimmassa osassa halleista normaalit ruudut ovat lähellä tätä, mutta toisaalta saman hallin ruudut saattoivat olla keskenään hieman eri mittaisia. Testissä mitattiin 2–3 satunnaista ruutua sisäreunoistaan kussakin hallissa.

Testin kapeimman ja leveimmän ruudun välillä on peräti 70 senttimetrin ero. Se olikin ennakoitavissa, että vanhoissa pysäköintitaloissa ruudut ovat haarukan kapeimmat, uusissa leveimmät. Autot kun ovat vuosien mittaan kasvaneet mutta ruudut eivät.

Poikkeuksen tähän tekee viitisen vuotta sitten avattu Niskaparkki. Siellä ruutu on vain 200-senttinen, mutta toisaalta ruutuja erottavat normaalia leveämmät, noin 60 senttiä leveät viivat.

Kaikkein vaivattomimmat pysäköintikokemukset keskustan alueen parkkihalleista olivat Toriparkki ja Citymarket, joita puoltaa moni tekijä.

Carlsonin kellarikerroksen tilat puolestaan ovat kahden tunnin kiekkopysäköinnin ja tilojen huoneenlämmön puolesta oiva vaihtoehto, vaikka sisäänkäynnillä saa olla tarkkana. Talvipakkasilla auton jäät sulavat tuossa tuokiossa.

Alla oleva video on kuvattu Ykkösparkissa. Kuvaa voi käännellä 360 astetta.

Kaksi hallia taas nousi inhottavuudessaan yli muiden. Ne ovat P-Ykkönen ja Metropol, joissa oikeastaan kaikki oli hankalaa. Kieli keskellä suuta sai ajaa sisään, kavuta ylempiin kerroksiin, pysäköidä ruutuun ja poistua ruudusta. Kaiken lisäksi näissä ruutujen leveydet olivat testin kapeimmasta päästä, vaikka se ei ensimmäisenä kiinnittänytkään huomiota.

Suurin osa halleista myös toimii ilman fyysisten lipukkeiden kanssa kikkailua – onneksi. Autoilijan kannattaakin varautua tähän lataamalla pysäköintisovellukset.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy
Pysäköintitalot vertailussa

Keskusta:

Carlson, Torikatu 18


Ruudun leveys: 240 cm


+ Hallin sisällä voi liikkua suhteellisen tilavasti, tolpat tai seinät eivät häiritse ja ruudut ovat fiksusti


+ Huoneenlämpöinen tila, auton jäät sulavat talvella nopeasti


+ Kiekolla maksuton 2 tunnin pysäköinti


- Tosi ahdas portti


- Ulos ajaessa huono näkyvyys kevyen liikenteen väylälle

Citymarket, Kauppakatu 16


Ruudun leveys: 225–240 cm


+ Vinoparkit helpottavat ahtaahkossa tilassa


+ Sisään- ja ulosajo kolmelta sivulta


- Joissain ruuduissa pylväitä tiellä


 


Metropol, Torikatu 29b


Ruudun leveys: 235 cm


+ Vinoparkit helpottavat ahtaahkossa tilassa


- Ahdas sisään- ja ulosajo. Saa väistellä kynnyksiä ja tolppia


- Jyrkät nousut ja tiukat mutkat kerrosta vaihtaessa


- Testihetkellä lippuautomaatit olivat poissa pelistä, pysäköintisovellukset kannattaa olla valmiina

Myyn parkki, Torikatu 25


Ruudun leveys: 240 cm


+ Huoneenlämpöinen tila


+ Uusi ja siisti halli, joissain kohti yllättävän tilavaa


- Paikoin tosi ahdasta kääntyä ja peruutella


- Kynnykset ja pylväät pienentävät monen ruudun kokoa


- Kadulta kääntyminen ja sinne poistuminen voi olla ruuhkaista 

Niskaparkki, Niskakatu 26


Ruudun leveys: 200 cm (ympärillä noin 60 cm leveät viivat)


+ Helppo ja tilava ajettava


+ Uusi ja siisti


- Joissain kohti huomattavan matalat seinät ja tolppia

P-Centrum, Kirkkokatu 26


Ruudun leveys: 250–265 cm


+ Helppokulkuinen ja selkeä


+ Pysäköinti sujuvaa ahtauteen nähden


- Hieman ahdas


- Pienet kerrokset, joita saa mahdollisesti kavuta useammankin

P-Ykkönen, Kirkkokatu 18


Ruudun leveys: 230 cm


+ Kadulta kääntyminen ja poistuminen onnistuu: näkyvyys on hyvä ja ei hirveästi liikennettä


- Ahdas ja kapea sisäänajo, voi olla hankala löytääkin


- Heti vastassa huoltotiloja ja -autoja, joita saattaa joutua varomaan


- Jyrkät nousut pienten kerrosten välillä ja tiukat käännökset


- Ruudusta poistuessa joutui nytkyttelemään edestakaisin ja varomaan jokaista kulmaa


- Ensikertalaiselle voi olla hankala löytää hissi- ja porrastiloihin ja muistaa kerros, johon auton jätti

Sokos, Torikatu 20


Ruudun leveys: 250 cm


+ Sisällä helppokulkuinen ja suhteellisen tilava, monta kerrosta


+ Käännösten ja nousujen jyrkkyys moneen muuhun halliin verrattuna sujuvia


- Kadulta kääntyminen ja sinne poistuminen voi olla turhauttavaa


- Tolppia rajoittamassa monen ruudun tilaa

Toriparkki, Koskikatu 2


Ruudun leveys: 260–265 cm


+ Vinoparkki antaa tilaa


+ Jos on tuttu paikka, todella helppo ja vaivaton


+ Tolppia ei häiritsemässä


+ Jalankulku katutasolle monesta eri nurkasta


- Ensikertalaiselle vaikeuksia voivat tuoda vain yksi sisään- ja ulosajoreitti sekä kulkusuunnat

Muut pysäköintitalot

Asemaparkki, Asemankaari 9 (rautatieasema)


Ruudun leveys: 250–270 cm


+ Tiukka sisäänajo, mutta sisällä on hyvinkin tilavaa ja sujuvaa


+ Testin tilavimmat ruudut eikä pylväitä edessä


- Saattoliikenteen, autovuokraamoiden ja Kimmelin varatut paikat voivat hämmentää, mihin saa jättää


- Ruuhka-aikana poistuminen voi takkuilla, mutta tähän on tulossa helpotusta liikenneympyrän myötä

Hallitie, Hallitie 2 (Joensuun Tiedepuisto)


Ruudun leveys: 235–245 cm


+ Helppokulkuinen ja tilava


+ Hyvä vaihtoehto esim. urheilutapahtumissa käyvälle


- Hidastetöyssyt ja ajoittainen mataluus kerroksia vaihtaessa voivat yllättää

Tikkaparkki, Tikkamäentie 16 (keskussairaala)


Ruudun leveys: 240 cm


+ Peremmällä ylemmissä kerroksissa hyvin tilava


- Ahdas ja matala, tolppia ja seiniä jonkun verran


- Kaarteissa aika ahdasta ja voi olla vaikea nähdä, jos joku on lähdössä peruuttamaan

Prisma, Kauppakaari


Ruudun leveys: 237 cm


+ Tilaa piisaa varsinkin ylimmässä kerroksessa, hyvin näppärä kauppareissuilla


- Jyrkähkö sisäänajo ja tiukat mutkat. Maalitahroja näkyykin kummallakin puolella

Mainos alkaa
Mainos päättyy

uusimmat

Tarinat

Tarinat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

whatsApp

Whatsappilla:

Numeroon 050 3500 245

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi