play

Siun sote: Terveysasemien puhelinpalveluissa on ruuhkaa – ”On tärkeää, että jokainen jättää vain yhden soittopyynnön”

Kuvituskuva

Kuvituskuva Kuva: Marko Puumalainen

Arttu Koistinen

Siun soten terveysasemien puhelinpalveluissa on ollut ruuhkaa, kuntayhtymä tiedottaa.

– Takaisinsoitoissa voi tämän vuoksi olla viiveitä. Asiakkaiden toivotaan odottavan kärsivällisesti takaisinsoittoa. Kaikkiin takaisinsoittopyyntöihin vastataan. Puhelut soitetaan siinä järjestyksessä, missä takaisinsoittopyynnöt ovat kirjautuneet järjestelmään.

Myös Päivystysapu 116 117 -palvelussa on ruuhkaa. Päivystysavun numeroon tulee soittaa vain kiireellisissä päivystyksellisissä sairauksissa ja asioissa, tiedotteessa kerrotaan.

– Puhelinpalvelussa annetaan hoito-ohjeita ja neuvontaa sekä arvioidaan, onko henkilön tarpeellista tulla päivystykseen. Päivystysapuun jätettyihin takaisinsoittopyyntöihin vastataan saman päivän aikana.

Siun soten mukaan useamman takaisinsoittopyynnön jättäminen terveysasemalle tai päivystysapuun ei nopeuta yhteyden saamista. Se ruuhkauttaa palvelua entisestään.

– Olemme huomanneet, että takaisinsoittopyyntöjä on saatettu jättää useampia, useammalle terveysasemalle ja vielä mahdollisesti päivystysapuun. Tämä ruuhkauttaa palvelua hyvin paljon. Soitamme takaisin jokaiseen kirjattuun takaisinsoittopyyntöön. Satoja puheluja soitettaessa numeron perusteella ei voi tunnistaa, onko kyseiseen numeroon jo mahdollisesti soitettu aiemmin. Kaikkiin listalla oleviin numeroihin soitetaan. Tämän vuoksi on tärkeää, että jokainen jättää vain yhden soittopyynnön, Kontiolahden ja Lehmon terveysasemien osastonhoitaja Saija Määttänen korostaa.

Terveysasemien puhelinpalvelussa ruuhkaisin päivä on maanantai. Jos asia ei ole kiireellinen, kannattaa terveysasemalle soittaa muuna viikonpäivänä.

– Reseptien uusimisen voi tehdä Omakanta-palvelun tai apteekin kautta. Koronarokotusten ajanvaraus tapahtuu puolestaan numerossa 013 330 2131. Aikoja ei voi varata terveysasemien kautta, Määttänen kertoo.

Soitamme takaisin jokaiseen kirjattuun takaisinsoittopyyntöön.
Saija Määttänen
Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Terveysasemien puhelinpalveluun soittaessa henkilö voi joko jäädä jonottamaan tai jättää takaisinsoittopyynnön.

– Jonottamaan jäämistä suositellaan kiireellisissä asioissa tai, jos henkilön puhelinnumero on salainen. Salaiseen puhelinnumeroon takaisinsoittoa ei voida soittaa.

– Soittaessa terveysasemalle puhelimesta kuuluu seuraava nauhoite: Soititte terveysaseman puhelinpalveluun. Mikäli asiasi koskee kororokotuksia paina 1. Muutoin jää odottamaan sinua palvellaan jonotusjärjestyksessä. Mikäli asiasi on kiireellinen tai numerosi on salainen, jatka jonotusta. Jos puhelinnumerosi ei ole salainen voitte sulkea puhelimen, takaisinsoittopyyntö on rekisteröitynyt järjestelmään.

Saija Määttäsen mukaan on tärkeää kuunnella nauhoite loppuun.

– Kun kuulet ”takaisinsoittopyyntö on rekisteröitynyt järjestelmään”, voit sulkea puhelimen. Takaisinsoittopyyntö on tällöin jätetty onnistuneesti ja Siun sote soittaa takaisin heti, kun se on mahdollista.

Takaisinsoittopyynnön jättämisen jälkeen puhelinta kannattaa seurata tarkasti, Siun sote ohjeistaa.

Takaisinsoitto tulee 013-alkuisesta numerosta. Puheluun on tärkeää vastata, koska takaisinsoitto tehdään vain kerran. Tämän jälkeen asiakkaan numero häviää järjestelmästä.

– Jos odotat takaisinsoittoa Siun sotelta, mutta et ole pystynyt vastaamaan puhelimeesi tulleeseen 013-alkuiseen numeroon, kannattaa sinun jättää uusi soittopyyntö Siun sotelle, Määttänen ilmoittaa.

Henkeä uhkaavassa tilanteessa on aina soitettava välittömästi yleiseen hätänumeroon 112.

Päivystysavun numero 116 117 on tarkoitettu äkillisesti sairastuneille ja loukkaantuneille, joiden tulee saada hoito viimeistään vuorokauden kuluessa sairastumisesta ja hoidon viivästyminen voi aiheuttaa pysyvää terveydellistä haittaa.

– Jos voit ottaa hoidon kanssa huomiseen, ei päivystykseen ole tarpeen soittaa. Tällöin kannattaa jättää takaisinsoittopyyntö terveysasemalle ja odottaa yhteydenottoa. Näin päivystyksen ruuhkaa saadaan kevennettyä ja kiireellistä hoitoa tarvitsevat potilaat saavat avun mahdollisimman nopeasti, 24/7-palvelujen palvelupäällikkö Terhi Savolainen kertoo.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi