play

Sama määrä unta palauttaa eri tavalla, kun alla on kunnon sänky – lue olympialaisiin valmistautuvan Oskari Mörön kokemus

Aitajuoksija Oskari Mörö kärsi huonosta unenlaadusta, ja apu löytyi uudesta patjasta ja tyynystä. SUL/THOMAS WINDESTAM/DECABILD

Aitajuoksija Oskari Mörö kärsi huonosta unenlaadusta, ja apu löytyi uudesta patjasta ja tyynystä. SUL/THOMAS WINDESTAM/DECABILD

TEMPUR

Mainos. Palautuminen on riippuvainen laadukkaasta unesta ja unen laatu riippuu pitkälti sängyn laadusta. Olympialaisiin valmistautuva aitajuoksija Oskari Mörön kokemus osoittaa erot ja mihin kannattaa panostaa.

Miksi terve urheilija, 28-vuotias aitajuoksija Oskari Mörö nukkui huonosti? Uni oli levotonta, hän kääntyili yön aikana lukuisia kertoja ja tunsi itsensä aamuisin väsyneeksi ja voimattomaksi. Onko tämä tuttua sinullekin?

Levottoman yön jälkeen liikkeelle lähteminen tuotti nuorelle miehelle hankaluuksia, ja huonon nukkumisergonomian vuoksi hän tunsi myös jäykkyyttä niska-hartiaseudulla. Nukkumista vaikeuttivat myös herkkäunisuus, turha pyöriminen ja vaikeus löytää sopivaa nukkumisasentoa.

Tavallinen patja ja tyyny eivät tue palautumista – monia syitä

Huonoon nukkumiseen oli selvät syyt: sängyn laatu, ikä ja sopimattomuus käyttäjälleen.

Oskarilla oli käytössä yli kuusi vuotta vanha joustinpatja. Tutkimuksen mukaan joustinpatjalla nukkuvat tuntevat itsensä fyysisesti voimattomammaksi, kuin kehon lämmön mukaan muotoutuvilla patjoilla nukkuvat, ja Oskari vaihtoikin sänkynsä aitoon Tempuriin.

Voimattomuus viittaa unihäiriöihin syvän unen vaiheissa, jolloin erittyy muun muassa lihasvoimaan vaikuttavaa kasvuhormonia.

Tavallisen patjan keskimääräinen vaihtoväli on lisäksi noin 7 vuotta eli sängyn vaihto oli ajankohtainen myös sen iän puolesta: kulunut ja kuoppainen patja vaikeuttaa ergonomisesti sopivan nukkumisasennon löytämistä ja lisäksi kehoon kohdistuu painepisteitä eikä paino jakaudu tasaisesti patjalla. Lisäksi joustinpatjan kimmoisuus tyypillisesti estää normaalin pintaverenkierron, jota suojellakseen nukkuja liikehtii yön aikana minkä nähdään häiritsevän unta.

Vaikka unta olisikin riittävä määrä, on sen laadulla merkittävä vaikutus suorituskykyyn.
SUL/THOMAS WINDESTAM/DECABILD

Oskarin tyyny oli noin viiden vuoden ikäinen tavallinen kuitutäytteinen tyyny. Tutkimuksen* mukaan sellainen tyyny ei tue niskaa, ja suuri osa kuitutäytetyynyllä nukkuvista nukkuu käsi tyynyn alla, jolloin yläraaja saattaa puutua, mikä häiritsee nukkumista. Sama tutkimus totesi kehon lämmön mukaan muotoutuvan tyynyn merkittävämmäksi paremmaksi usealla eri mittarilla, muun muassa tukiominaisuuksien puolesta.

Unipäiväkirja paljasti unen heikon laadun

Kahden viikon mittaisella tarkastelujaksolla, ennen Tempuriin vaihtamista, Mörö nukkui öisin 8–9 tuntia, ja iltaisin nukahtaminen kesti 31–60 minuuttia, joka on selkeästi liian pitkä aika. Yleensä valveesta uneen siirtyminen kestää alle 15 minuuttia.

Oskari söi kipulääkkeitä kerran viikossa tai harvemmin ja unilääkkeitä kovilla treenijaksoilla tai kilpailukaudella kolme kertaa tai useammin viikossa, muuten 1–2 kertaa viikossa.

Unipäiväkirjan merkinnöistä näkee, että unen laadussa on parantamisen varaa:

  • Heräilyjä 17 kpl

  • Virkeä olo 5/13 aamuna

  • Helppo nukahtaa 10/13 iltana

Unen laatu ja nukahtamisen helppous lisääntyivät – nukkumisen välineillä on väliä

Tempur-patjalla ja -tyynyllä Oskarin unen laatu parani selvästi. Hän on ollut päivisin virkeämpi sekä kokenut, että patja on tuntunut aikaisempaa paremmalta. Myös aamuinen voimattomuus on vähentynyt, mikä viittaa syvän unen määrän lisääntymiseen.

–Nukahtaminen on huomattavasti nopeampaa kuin ennen. Myös aamulla ja päivän aikana minulla on selvästi pirteämpi olo kokonaisuudessaan. Päiväunien ja melatoniinin satunnaisen käytön tarve on vähentynyt. Yön aikana lämpötila nukkumiseen on ollut optimi, ja Tempur-peitto on tuntunut hyvältä, Oskari Mörö sanoo.

Uni on Mörön omien tuntemusten mukaan ollut Tempurin käyttöönoton myötä aiempaa laadukkaampaa. Sama määrä unta on tuonut lisää laatua niin harjoitteluun kuin jaksamiseenkin, ja hyvän unen vaikutus on näkynyt myös voimaharjoittelussa.

–Isoin asia, minkä olen kokenut Tempurissa hyödylliseksi, on nukahtamisviiveen merkittävä lyheneminen. Kun menen illalla sänkyyn, uni tulee kuin itsestään, vaikka ei hirveästi väsyttäisikään. Se on herkkäuniselle ja nukahtamisvaikeuksista kärsivälle kaikkein mieluisin asia.

Positiivinen muutos näkyy unipäiväkirjan tuloksissa

Oskari jatkoi unipäiväkirjan täyttöä otettuaan Tempurin käyttöönsä, ja ero on huima. Siinä missä nukahtamiseen saattoi kulua vanhalla patjalla ja tyynyllä jopa tunti, on nyt nukahtamiseen kulunut aika ollut 0–30 minuuttia.

Yöunet ovat yhä kestoltaan 8–9 tuntia, mutta unilääkkeiden käyttö on vähentynyt: tarkastelujaksolla niille oli tarvetta vain kerran viikossa tai harvemmin.

Kaikki tulokset paranivat kahden viikon mittaisella tarkastelujaksolla:

  • Heräilyjä 8 kpl, eli yli 50 % vähemmän kuin aiemmin
  • Virkeä olo 9/13 aamuna
  • Helppo nukahtaa 12/13 iltana

Tempurilla parannusta jokaisen palautumiseen, jaksamiseen ja urheilijoille harjoitteluun

Oskarin kokemusten mukaan Tempuriin vaihtaminen on näkynyt myönteisesti myös harjoituksissa.

–Palautuminen ja jaksaminen päivän aikana on kehittynyt. Voimaharjoittelussa olen kokenut erittäin myönteisiä vaikutuksia. Energiatasot ovat pysyneet parempana harjoittelussa, mikä taas mahdollistaa laadukkaan tekemisen.

Parempien unien jälkeen myös Oskarin harjoittelun laadussa on näkynyt muutos positiiviseen suuntaan. ANSSI MÄKINEN

Omien kokemustensa perusteella hän on valmis suosittelemaan Tempur-patjaa ja tyynyä myös muille urheilijoille.

–Unen aikana tapahtuva kehitys on yksi tärkeimmistä asioista palautumisen ja kehittymisen kannalta. Myös päiväaikainen vireystila edistää laadukasta harjoittelua ja siitä palautumista, sekä lisää elämänlaatua. Ehdottomasti voin suositella.

Oskari lisää myös, että jatkossa tuttu Tempur-tyyny matkustaa mukaan kisamatkoilla, jotta uni on laadukasta myös silloin.

Nyt vain odotetaan kesän olympialaisia ja Oskarin huipputuloksia siellä!

Kauppakatu 23a, 80100 Joensuu 050 560 8350.

MA-PE 10-18, LA 10-16

Sisältö on Karjalaisen yhteistyökumppanin tuottamaa.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi