play

Kuinka pandemia on vaikuttanut verkkoshoppailuun?

Kaupallinen yhteistyö: Notino

Mainos. COVID-19 -pandemia on nyt kestänyt reilun vuoden. Kukaan ei osannut arvata alkuvaiheessa, kuinka työnteko ja kaupankäynti tulee muuttumaan pandemian aikana, mutta viime aikoina on kuultu ensimmäisiä tuloksia tästä.

Kaupan liiton digikauppaselvitys (maaliskuus 2021) kertoo, että COVID-19 -pandemia on ohjannut kuluttajia verkkokauppoihin joka puolella maailmaa. Samalla kun kivijalkakauppoja on suljettu, esimerkiksi Kiinassa digikaupan ennustetaan yltävään 50 prosenttiin kaikesta vähittäiskaupasta. Iso-Britanniassa sama osuus on noussut vuosina 2020 - 2021 lähes kolmasosaan.

Verkkokauppa on lisääntynyt merkittävästi

PwC:n eli PricewaterhouseCoopersin sisäinen yksikkö Strategy & Norstat selvitti huhtikuussa 2020 pandemian vaikutuksia pohjoismaisten kuluttajien tottumuksiin. Tutkimuksessa otettiin huomioon niin väliaikaiset muutokset kuin pitkän aikavälin muutokset.

Selvää on, että koronaviruspandemian aikana verkkokauppa on lisääntynyt merkittävästi. Kuluttajat ovat myös sitä mieltä, että tämä muutos tulee olemaan pysyvää. 35 % eli yli kolmasosa suomalaisista oli huhtikuuhun 2020 mennessä jo lisännyt verkossa ostamista. Eniten suomalaiset ovat ostaneet vaatteita, kenkiä ja elintarvikkeita. Tutkimukseen vastasi 5500 ihmistä Suomesta, Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta.

“Monet kuluttajat pitävät oman toimintansa muutosta pysyvänä,” kertoo PwC:n partneri ja Suomen Strategy&-liiketoiminnan vetäjä Juuso Laatikainen.

“Verkkokaupan osuus nousee yleensä 2–3 prosenttia vuodessa, mutta joillakin toimialoilla, kuten päivittäistavarakaupassa, verkkokaupan osuus on kasvanut muutamassa kuukaudessa enemmän kuin arvioimme aikaisemmin tapahtuvan kolmessa vuodessa,” Juuso Laatikainen jatkaa.

Pandemian aikana monet ovat uskaltautuneet ensimmäistä kertaa verkko-ostosten tekoon. Nettikaupoissa kävi ostoksilla maalis–huhtikuussa 2020 24–39-vuotiaista ensimmäistä kertaa joka kymmenes kuluttaja. Myös ikääntyneet löysivät verkkokaupan, sillä yli 75-vuotiaista joka neljäs oli ensi kertaa verkko-ostoksilla. Laatikaisen mukaan tämä heijastuu kivijalkakauppaan.

Suomalaiset ostavat vaatteita ja kauneudenhoitotuotteita

Verkkokauppa Suomessa on Paytrailin tilaama, Kantar ja Sifo -tutkimuslaitosten toteuttama tilastollinen raportti, jossa analysoidaan yksityiskohtaisesti sähköisen kaupankäynnin markkinoita Suomessa, Pohjoismaissa ja Keski-Euroopassa.

Tämä kyselytutkimus on perustunut reilun 1500 suomalaisen vastauksiin, joita kerättiin vuonna 2020 kesäkuusta joulukuuhun.

“Raportin tulokset kuvaavat hyvin verkkokaupan polarisoitumista ja sitä kuinka eri tavoin koronapandemian tuomat rajoitukset ovat vaikuttaneet markkinoilla”, kertoo Markus Laurio, Paytrailin toimitusjohtaja (CEO).

Raportin mukaan suomalaiset ostivat vuonna 2020 eniten vaatteita verkkokaupasta. Jopa joka kolmas suomalainen oli ostanut vaatteita netistä kertomansa mukaan edellisen 28 päivän aikana. Kauneudenhoitotuotteet kuten meikit ja hiusvärit tai vaikkapa hampaiden hoitoaineet olivat nekin suomalaisten verkko-ostajien suosiossa, kuten myös take away -ruoka-annokset ja kodin elektroniikka.

Pandemia sai suomalaiset leipomaan

Hintavertailupalvelu Hintaoppaan ja Bilendin verkkokauppatutkimus on uusin tutkimus siitä, kuinka verkkokauppa on lisääntynyt suomalaisten kuluttajien keskuudessa. Verkkokyselynä toteutettu tutkimus tehtiin Omnibus Panelissa maaliskuussa 2021. Kyselyyn vastasi 1000 18–75-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.

Joka kymmenes suomalainen kuluttaja shoppailee netissä viikoittain. Samaan aikaan myös rahan kuluttaminen on lisääntynyt verkossa. Verkkokaupan lisääntyminen on vienyt vastaavasti kuluttajia pois kivijalkakaupoista, joskin suurimpana syynä lienee tälle kuitenkin pandemian asettamat rajoitukset. PwC:n Juuso Laatikaisen mukaan samalla kun pandemian aikaiset rajoitukset lisäävät verkko-ostamista, “rokottaa” se kivijalkakauppoja kaksinkertaisesti aikaisempaan verrattuna.

“Kulunut vuosi on tuonut verkkokauppoihin myös sellaisia asiakkaita, jotka ostivat aikaisemmin ainoastaan kivijalkakaupoista. Kymmenen prosenttia tutkimuksen vastaajista on ostanut viimeisen 12 kuukauden aikana verkkokaupasta ensimmäistä kertaa”, kertoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett. Matinvesi-Basset muistuttaa kuitenkin, että 70 prosenttia suomalaisista kuluttajista tuntee olonsa pandemiasta huolimatta turvalliseksi kivijalkakaupoissa tai ostoskeskuksissa ostoksia tehdessään.

Voisiko siis olla, että verkkoshoppailu on saanut vauhtia pandemiasta ja samalla hälventänyt pelkoja, joita voi liittyä esimerkiksi luottokorttitietojen syöttämiseen verkkokauppojen sivuilla?

Sisältö on Karjalaisen yhteistyökumppanin tuottamaa.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi