play

Testaa, oletko aamu- vai iltavirkku! Näin se vaikuttaa uneen ja terveyteen

Kaupallinen yhteistyö: TEMPUR

Mainos. Omaa kronotyyppiä ei välttämättä pysty muuttamaan, mutta tietyillä toimenpiteillä voi panostaa siihen, että saa tarpeeksi unta.

Heräätkö mielellään aikaisin aamulla ja hoidat päivän ensimmäiset työt jo ennen kahdeksaa? Vai tunnetko olevasi luovimmillasi ja tehokkaimmillasi vasta illalla?

Kumpikaan vaihtoehto ei ole oikein tai väärin, sillä ihmiset jakautuvat tutkitusti kronotyypiltään aamu- ja iltavirkkuihin. Monet ovat myös jotain siltä väliltä, niin kutsuttuja päivävirkkuja.

Merkittävin aamu- tai iltaihmisiin kuulumiseen vaikuttava tekijä on perimä. Myös ympäristö ja ikä vaikuttavat jonkin verran sisäiseen vuorokausirytmiin.

Etenkin iltavirkuilla on suuri riski kärsiä univajeesta, koska yhteiskunta toimii hyvin pitkälti aamuvirkkujen rytmin mukaan. Esimerkiksi perinteinen toimistoaika ajatellaan olevan kahdeksasta neljään, mikä ei ole iltavirkuille optimaalisin aika tehdä töitä tai olla virkeimmillään.

Oma kronotyyppi onkin tärkeä tunnistaa.

Nukkumisergonomia.fi-sivustolta löytyy nyt kysely, johon vastaamalla voit selvittää, oletko aamu- vai iltavirkku – vai jotain siltä väliltä. Kun tiedät kronotyyppisi, lue alta vinkkejä siihen, miten voit parantaa untasi luontainen vuorokausirytmisi huomioon ottaen.

Varmista, että saat tarpeeksi syvää unta

Syvä uni nukutaan yleensä noin kello 23 ja 2.30 välillä. Siksi asiantuntijat suosittelevat nukkumaanmenoa iltayhdeksän ja puolenyön välillä, jotta yöhön ehtii sisältyä tarpeeksi tätä tärkeää unen vaihetta.

Iltavirkuilla luonnollinen nukkumaanmenoaika saattaa venyä helposti pikkutunneille. Myös epäsäännöllinen unirytmi on yleinen, kun arkena nukutaan liian vähän ja viikonloppuna kompensoidaan univajetta nukkumalla kellon ympäri. Myöhäinen tai epäsäännöllinen nukahtamisaika voi aiheuttaa unisyklit, joissa ei esiinny ollenkaan syvää perusunen vaihetta.

Iltaa kohti piristyvien onkin tärkeää luoda otolliset puitteet nukahtamiselle ajoissa ja karsia ympäristöstä ja omasta tekemisestä asioita, jotka haittaavat unen tuloa. Näitä voivat olla muun muassa liian vähän palauttavia taukoja sisältävä työpäivä, liian myöhään työskentely, samoin kuin kännykän tai tietokoneen sininen valo illalla.

Unen hyötyjen maksimoimiseksi on nukuttava riittävästi jokaista unisyklin vaihetta. Tämä toteutuu helpoiten pitämällä uni-valverytmi säännöllisenä, eli nousemalla ylös samaan aikaan joka aamu, myös viikonloppuisin sekä silloin, kun on nukkunut huonosti. Tottumus ja tavat johtavat pikkuhiljaa parempaan unen saantiin. Myöhään nukuttu aamu heikentää seuraavan yön unta.

Tempurin nukkumisen apuvälineet auttavat parantamaan unta ja heräämään aamulla virkeänä.

Tempurin nukkumisen apuvälineet auttavat parantamaan unta ja heräämään aamulla virkeänä.

Makuuhuoneen olosuhteet kuntoon

Kun haluaa aikaistaa unirytmiään ja parantaa unensa laatua, kannattaa aloittaa niistä seikoista, joilla on suora yhteys nukkumiseen – eli sängystä ja tyynystä!

Tempurin painetta vähentävät patjat ja tyynyt ovat nukkumisen apuvälineitä, joiden avulla optimoidaan nukkumisergonomiaa tukemaan nukahtamista sekä vähentämään heräilyä ja unta häiritsevää kääntyilyä unen aikana. Nukkumisasennon biomekaniikan ymmärtäminen on apuvälinevalinnan keskiössä. Moni Tempuriin vaihtanut on kommentoinut heräävänsä aamulla virkeämpänä kuin aiemmin, mikä helpottaa säännöllisen unirytmin ylläpitämistä.

Alun perin NASA:n astronauteille kehittämä Tempur-materiaali mukautuu kehon painon ja lämmön mukaan. Toisin kuin perinteiset joustinpatjat, se ei aiheuta painepisteitä lantion ja olkapäiden alueelle, ja edistää näin hyvän nukkumisasennon löytämistä: huonosta nukkumisalustasta johtuvat puutumiset, jäykkyydet ja kivut kropasta vähentyvät. Painetta vähentävä alusta sallii esteettömämmän pintaverenkierron, jolloin veri on oikeassa paikassa nukkumisen kannalta.

Kaikki Tempurin myyjät ovat suorittaneet Koulutettu nukkumisergonomian asiantuntija -koulutuksen, ja osaavat auttaa asiakkaita löytämään juuri heille sopivimmat nukkumisen apuvälineet. Lisätietoa KNA-koulutuksesta: nukkumisergonomia.fi. Tempur Brand Store Joensuun omat KNA:t löydät täältä.

Voit myös varata ilmaisen ajan nukkumisergonomian kartoitukseen tästä! Ajanvaraajalle tarjoamme kahvit sekä tuotelahjan, ei ostopakkoa.

Ilmaisessa nukkumisergonomian kartoituksessa Tempurin KNA auttaa löytämään omaa nukkumisasentoa tukevat apuvälineet.

Ilmaisessa nukkumisergonomian kartoituksessa Tempurin KNA auttaa löytämään omaa nukkumisasentoa tukevat apuvälineet.

Lukuisat positiiviset kokemukset Tempurista puhuvat puolestaan. Positiivisesta vaikutuksesta unen laatuun kertoo myös se, että Uniliitto suosittelee vain aitoa Tempuria ja toimii Tempurin asiantuntijakumppanina. Lue lisää suosittelijoista tästä linkistä.

Univajeella on suora yhteys epäterveellisiin elintapoihin ja sairauksiin

Tutkimuksen mukaan iltavirkuilla on muita useammin epäterveellisiä elintapoja. Epäterveellinen ruokavalio, tunne- ja lohtusyöminen sekä alkoholin, tupakan ja muiden päihteiden käyttö on yleisempää kuin muilla.

Iltavirkkuus yhdistyy tutkimuksessa myös erilaisiin sairauksiin. Psyykkiset ja somaattiset oireet ovat muita yleisempiä, ja myös univaikeuksia, hengitystieoireita, sydän- ja verisuonitauteja sekä tyypin 2 diabetesta esiintyy enemmän kuin muissa kronotyypeissä.

Lähteet:

Kauppakatu 23a, Joensuu.

Ma-pe 10-18, la 10-15.

Puh 050 560 8350.

Sisältö on Karjalaisen yhteistyökumppanin tuottamaa.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

whatsApp

Whatsappilla:

Numeroon 050 3500 245

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi