Kolumni: Kädetön tumpelo sai autolle apua ja yllätyspitsaakin
Luulen, että en ole ainoa. Kun auto tekee tenkkapoon, olen kädetön tumpelo.
Kauppareissulla paikallisen marketin pihassa auto ei käynnisty. Ovi aukeaa sähköisellä avaimella, mutta auto ei hörähdä pörpöttämään käynnistysnapista. Ei, vaikka yrittää useamman kerran. Aina sama juttu, ei käynnisty.
Sen sijaan auto opastaa katsomaan neuvoja käyttöohjekirjasta. Kirjasessa on useita satoja sivuja, mutta ei yhtään neuvoa selkokielellä. Laita avain siihen ja siihen, tee sitä sun tätä, avaa ovi.
Ohjeesta ei tullut hullua hurskaammaksi. Ei käynnisty. Kun avaa oven, jämähtää ohjauslukko päälle. Sen jälkeen ovea ei saa enää lukkoon.
Alkaa tulla hätä käteen. Ulkona on kymmenen astetta pakkasta. Autossakin rupeaa tulemaan kylmä. Koska ovea ei saa lukkoon, ei autoa voi jättää siihen ja käydä vaikka taksilla hakemassa toista avainta kotoa.
Apua, mitä teen? Liikkuvia huoltomiehiä ei ole, joten niitä ei saa mistään paikalle. Auton merkkihuollon puhelinnumero on vaihtunut, selviää kun soitan sinne. Uutta numeroa ei viestissä kerrota.
Soitan Pasi Riikoselle, auton minulle myyneelle miehelle. Häneltä olen saanut apua ennenkin. Kauppias kertoo, että ei ole pahassa paikassa, joten ehtii hyvin kuunnella.
Hän tietää heti, missä on vika ja yrittää neuvoa puhelimessa. Ei käynnisty vieläkään. Sitten hän sanoo, että on ruokatauolla ja voi tulla apuun. Kotvasen päästä hän tulee, ottaa avaimen, tekee temput ja auto käynnistyy. Helppoa, kun se sen osaa. Kiitos!
Esimerkillistä palvelua, joka vahvistaa asiakassuhdetta jatkossakin. Hän itse sanoo, että tuttuja ihmisiä on aina kiva auttaa. Onneksi auto ei sammahtanut tiettömän taipaleen takana.
Toisenlaista asiakaspalvelua sain lähistölle tulleessa aloittelevassa pitseriassa. Lähiyrittäjiä pitää tukea kannatuksen vuoksi. Ensikokemus ei kuitenkaan kiinnittänyt vakioasiakkaaksi.
Pitserian lista on runsas: pitsaa, kebabia, hampurilaisia ja vaikka mitä. Tilaan pitsat seinällä olleen listan mukaisilla numeroilla. Kotona käy ilmi, että kumpikaan pitsa ei ollut sitä mitä tilattiin. Haluan uskoa, että kokki teki yllätyspitsat numeroilla, jotka eivät olleet samat kuin seinän menu-listalla.
uusimmat
Tarinat
Tarinat
Luetuimmat
LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO
Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.
Whatsappilla:
Numeroon 050 3500 245
Toimitus, uutisvihjeet:
010 230 8110
toimitus@karjalainen.fi