play

Kolumni: Ultrapikatrendi tunkee jo retkeilyynkin – Uutta luontoa emme saa tilattua kiinalaisesta verkkokaupasta

Petra Mustonen

Kevään retkeilykauden lähestyessä katselin netistä tarppia. Jos toiveenani olikin samalla jo fiilistellä kesän vaelluksia, lopahti hyvä fiilis aika äkkiä: Google nimittäin ehdotti heti ensimmäisenä, että ostaisin tarpin vajaalla 16 eurolla Temusta.

Tarppikankaan tehtävä on suojata retkeilijä varusteineen säältä ja toimia vähintään hätämajoitteena. Laadukkaan perustarpin saa noin viidelläkympillä ja ultrakevyen – jollainen Temun tarppikin väitti olevansa – reilulla satasella.

Laittaisitko mukavuutesi, saati turvallisuutesi 16 euron tarpin varaan? Tai miten olisi "talven lämmin makuupussi, ultrakevyt, vedenpitävä ja paksuuntuva", rajoitetun ajan vain 19,48!

Kahdenkympin rinkka tuskin kestäisi edes reissua tehtaalta kotiovelle.

Valitettavasti lähestulkoon kertakäyttöiset retkeilyvarusteet eivät ole pelkästään Temun ja Sheinin ongelma.

Kiinalaista krääsää suoltavat Shein ja Temu ovat aggressiivisella markkinoinnilla puskeneet jo suomalaisten käytetyimpien ostossovellusten joukkoon. Sinänsä niihin törmäämisen ei pitäisi tulla yllätyksenä, etsipä mitä tahansa.

Retkeilyn kohdalla ultrapikatrendin järjettömyys korostuu. Vaikka ummistaisi silmänsä eettisiltä ja ekologisilta ongelmilta, joutuu ne avaamaan viimeistään siinä vaiheessa, kun "kestää minkä kestää" ajattelu kantaa vain retken puoliväliin.

Valitettavasti lähes kertakäyttöiset retkeilyvarusteet eivät ole pelkästään Temun ja Sheinin kaltaisten, jo lähtökohtaisesti epäilyttävien myyntialustojen ongelma. Niitä löytääkseen ei tarvitse mennä edes nettiin.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy
Ylilyönnit tekevät nopeasti ison loven kukkaroon.

Retkeilyvarusteiden hankinta vaatii kuluttajalta sellaista valveutuneisuutta, että se saa kokeneemmankin pään pyörälle.

Pitäisi tuntea eri materiaalien ominaisuuksia ja osata arvioida niiden kestävyyttä, huollettavuutta, korjattavuutta ja toimivuutta juuri omaan tämänhetkiseen ja tulevaan käyttöön nähden.

Olisi myös selvitettävä, milloin hinta korreloi laadun kanssa ja millaisista ominaisuuksista juuri omalla käytöllä kannattaa maksaa. Ylilyönnit tekevät nopeasti ison loven kukkaroon.

Jos taas haluaa ostaa uutena, voi ainakin lähteä siitä, että tuotteen tulisi kestää oman käytön yli seuraavalle.

Ei siis ihme, että moni päätyy ostamaan pienellä vaivalla jotakin edullista sillä ajatuksella, että varusteita voi päivittää, jos harrastus vie mennessään.

Periaate on sinänsä hyvä, sillä kevyen hyvän sään retkeilyn ei pitäisi olla mahdottoman kallista. Kestävyyden näkökulmasta pitäisi kuitenkin luopua ajatuksesta, että tuote saa hajota nopeasti.

Monia varusteita saa lainattua, vuokrattua tai ostettua käytettynä, jolloin pääsee samalla testaamaan edullisesti kalliimpien varusteiden ominaisuuksia.

Jos taas haluaa ostaa uutena, voi ainakin lähteä siitä, että tuotteen tulisi kestää oman käytön yli seuraavalle aloittelevalle retkeilijälle.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy
Uutta luontoa emme saa tilattua kiinalaisesta verkkokaupasta.

Retkeily ei ole automaattisesti ekologinen harrastus, vaikka luonnon helmassa tällaiseen ajatukseen voi olla helppo tuudittautua.

Suurin kysymys on se, missä retkeilee ja miten sinne matkustaa. Myös varustehankinnat ovat osa kokonaiskuvaa.

Luonnossa liikkumista kuitenkin tarvitaan, sillä ilman positiivista luontosuhdetta luonto ei näytä kunnioittamisen ja säilyttämisen arvoiselta.

Ympäristön kohdalla "kestää minkä kestää" -ajattelu ei vie kovin pitkälle. Uutta luontoa emme saa tilattua kiinalaisesta verkkokaupasta.

Kolumni on julkaistu alun perin Karjalainen Retki -teemalehdessä. Koko lehden pääset lukemaan tästä.

uusimmat

Tarinat

Tarinat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

whatsApp

Whatsappilla:

Numeroon 050 3500 245

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi