play

Kolumni: Mokista kannattaa puhua

Liisa Yli-Ketola

Äskettäin menin kauppaan vain ostaakseni vessapaperia. Pyörin valtavien muovisäkkien ympärillä ja vertailin hintoja. Päädyin nipputarjoukseen, jossa saisin muutaman talouspaperirullan ihan ilmaiseksi.

Kassalla selvisi klassisesti, että olin yhdistänyt väärän tuotteen tarjoushintaan eli maksoin rullista täyden hinnan. Harmitti, ja taivastelin asiaa ääneen.

Viereinen rouva alkoi lohduttaa minua, että hänelle oli käynyt tismalleen samalla lailla. Päivittelimme mainoslappujen sijoittelua, kunnes lopulta kiittelin häntä asian jakamisesta.

Lähdin kaupasta hyvillä mielin. Kohtaamisen myötä moka muuttui ilonaiheeksi.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Niin kävi myös kesällä. Olin varannut kuomukärryn kaatopaikkareissua varten. Tietenkin siihen päivään osui kesän rankin ukkosmyrsky. Juoksutimme liiteristä ikivanhoja lastenrattaita, mattoja ja puutarhakalusteita kärryyn kilpaa alkavan sateen kanssa. Lopulta kuomu kiinni ja auton nokka kohti Ylämyllyn itsepalvelujäteasemaa.

Salamat välähtelivät ja maantie lainehti. Olin onnellinen, koska pian romut katoaisivat lopullisesti elämästäni.

Olin päättänyt osata toimia modernilla jäteasemalla. Selviänhän jo automaattikassoista sekä lainaus- ja tankkausautomaateista. Eiköhän yksi automaattinen kaatopaikkakin hoidu. No ei sujunut.

Pankkikortin sain työnnettyä saldon tarkastavaan laitteeseen kaatosateessa. Siitä tupsahti qr-koodillinen lappu, jonka juoksutin hetkeäkään ajattelematta ensimmäiseen näkemääni qr-lukulaitteeseen. Hupsista. Sehän oli se laite, johon kuponki olisi pitänyt asetella kuorman tyhjennyksen jälkeen.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy
Uutta qr-koodia varjelin visusti kastumiselta.

Jäimme peräkärryn kanssa takana sulkeutuneen rautaportin ja edessä kiinni pysyvän puomin väliin. Kädessäni oli vain märkä paperinpala, jota oikea koodinlukulaite ei suostunut enää lukemaan. Olin sotkenut järjestelmän. Kello kävi, ja kärryn palauttamisen aika lähestyi.

Ei auttanut muu kuin soittaa vartiointiliikkeeseen ja selittää tilanteemme. Mies puhelimessa huokasi syvään: pakko kai teidät on tulla sieltä päästämään.

Lopulta pitkältä tuntuneen ajan ja monen puhelun jälkeen hän sai takaportin auki, ja aloitimme operaation alusta. Uutta qr-koodia varjelin visusti kastumiselta. Sillä saatiin puomi auki ja auto lajittelukentälle. Seuraavat minuutit olivatkin armotonta juoksemista vesisateessa peräkärryltä laarille ja taas toiselle astialle.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Jätteet lajittelimme ohjeistuksen mukaan. Poistuminen asemalta puntarin kautta onnistui. Kuormaa oli ollut tasan 200 kiloa ja reissun hinnaksi tuli 40 euroa.

Ajoimme kärryn vuokranneen liikkeen pihaan viittä vaille määräajan umpeutumisen. Iloinen myymälävirkailija kannusti märkää asiakastaan: Tehän olette ihan hyvissä ajoin paikalla!

Hänen positiivinen olemuksensa muutti vastoinkäymiset voitoksi. Kiitos hymystä, osaava asiakaspalvelija!

Edelleen pidän tuota lomapäivää yhtenä kesän parhaista - sen jälkeen on ollut monta kertaa mukava kurkistaa liiteriin ja nauraa omalle mokalleen.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi