play

Kolumni: Orkesterilla saattaa olla vaikeuksia uuden johtajan löytämisessä

Kimmo Nevalainen

Joensuun kaupunginjohtaja Kari Karjalainen voi katsoa itseään peilistä niin syvälle silmiin kuin mitä sieltä löytyy. Saman voivat tehdä kaikki Joensuun kaupunginvaltuuston ryhmien johtajat, jotka olivat määrittämässä Joensuun kaupungin vuoden 2020 talousarviota.

Syksyllä 2019 Eero Lehtimäki aloitti orkesterin taiteellisena johtajana erinäisten jännittävien vaiheiden jälkeen. Hänen tuekseen tulivat äärimmäisen taitavat ja kansainvälisesti tunnetut taiteelliset partnerit viulisti Minna Pensola ja pianisti Iiro Rantala.

Orkesteri kiinnosti Joensuussa enemmän kuin koskaan aikaisemmin, ja yleisö täytti Carelia-salin.

Ja mitäpä tekivät kaupungin virkamiesjohto ja kuntapäättäjät, kun Lehtimäki ennätti olla pari kuukautta orkesterin johdossa? Rupesivat miettimään säästöjä.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Konserttien määrää päätettiin vähentää samalla kun tulotavoitetta nostettiin. Kuvio oli päätön.

Koronan iskettyä kaupunki lomautuspanikoi orkesterin kanssa. Sen jälkeen valtio tuli kulttuurilaitoksille avokätisesti hätiin. Muusikot pystyivät tekemään työtään rajoituksista huolimatta, mutta siitä huolimatta orkesteri on ollut koko ajan juustohöylän alla.

Lehtimäen lähtö orkesterin johdosta ei tullut yllätyksenä.

Eero Lehtimäen lähtö orkesterin johdosta ei tullut yllätyksenä.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Se tavallaan tuli, kuinka virkamiesjohtoa ja kuntapäättäjiä ei kiinnostanut pätkääkään, millainen myönteinen kehitys orkesterissa oli meneillään.

Toisaalta ei sekään kovin suuri uutinen ole, koska orkesteria on kurmuutettu siitä asti, kun olen kaupungin kulttuurielämää vuodesta 1990 seurannut.

Kun historia on tämä, ketä kiinnostaa ruveta tappelemaan kaupungin virkamiesjohdon kanssa muutamista euroista.

Orkesterin kehittäminen ja ohjelmiston suunnittelu on pitkäjänteistä työtä, jonka aikajänne on vuosia eikä kuukausia.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Mutta kuka ylipäätään haluaisi tulla Joensuuhun orkesterin taiteelliseksi johtajaksi?

Tämän syksyn kapellimestarivieraista toista kertaa orkesteria johtanut Taavi Oramo loisti nykymusiikkitulkinnoillaan runsas viikko sitten. Jukka Iisakkilalle kipuilu tiukan talouden kanssa on tuttua Porista. Hän on johtanut Joensuun orkesteria vuosien aikana useamman kerran.

Nuori James Sherlock tulee orkesterin eteen toista kertaa, ja marraskuussa esittäytyvän Henrik Schaeferin orkesteri olisi ottanut Lehtimäen sijasta, ellei kulttuurijohtaja Sari Kaasinen olisi päättänyt toisin.

Ja sitten on kaupungin oma poika Huba Hollóköi, joka on johtanut menestyksekkäästi orkesterin viimeisimmät oopperaproduktiot ja Carmina Burana -suurtuotannon. Hollóköi on myös kansainvälisen nykymusiikin kapellimestarikilpailun voittaja.

Taiteellinen johtaja on orkesterin keulakuva. Ulkomaalaisen kapellimestarin valinta olisi valovoimaisen Lehtimäen jälkeen riski, vaikka tämä olisi kuinka pätevä ammattilainen tahansa. Hyvä supliikki on osa julkisuudenhallintaa myös kulttuurialalla, ja vieraalla kielellä se on aina hankalampaa.

Mielenkiintoista nähdä, mihin orkesteri päätyy - ja kuka suostuu.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi