play

Kolumni: Päivystys on täynnä ilman sinne kuulumattomia pikkuvaivaisiakin ihmisiä

Jentta Ilanmaa

Nyt jo edesmenneellä sukulaisellani oli tapana soittaa ambulanssi, kun häntä vaivanneet kivut ja kolotukset äityivät tavallista pahemmaksi. Koska ikää oli paljon, oli vaivaa ja kolotusta kohtuullisen usein.

Omaisten ja hoitohenkilökunnan ystävällinen ja välillä vähemmän ystävällinen ohjeistus olla soittamatta ambulanssia kroonisiin vaivoihin kaikui kuuroille korville. Hänen mielestään hänellä oli veronmaksajana oikeus päästä lääkärille juuri silloin, kun hän itse koki lääkäriä tarvitsevansa.

Kipu on inhottavaa, ja siihen liittyvä huoli tekee siitä vielä pahemman. On selvää, että jos on kipunsa kanssa yksin kotona, ei tilanne ole hyvä eikä helppo.

Siitä huolimatta aikuisten ihmisten pitäisi ymmärtää, että päivystys ei ole se paikka, jonne lähdetään valittamaan viikkoja tai vuosiakin kestäneitä vaivoja. Tai pikkuvaivoja, joiden hoitaminen onnistuu kotona.

Tällä hetkellä tilanne päivystyksissä kautta maan on tavallistakin tiukempi. Oikeasti pikaista apua tarvitsevien ihmisten hoitoon pääsyä ei ainakaan helpota, jos alimiehitettyä henkilökuntaa työllistävät flunssapotilaat ja mäkäränpistojensa raapimiseen kyllästyneet perusterveet ihmiset.

Toimittaja ei ole oikea henkilö arvioimaan, kenen paikka on päivystyksessä ja kenen ei. Jokainen ymmärtää, että äkilliset kovat kiputilat, rintakipu, kouristelu tai hengitysvaikeudet ovat esimerkkejä tilanteista, jolloin avuntarpeella on kiire ja on soitettava hätänumeroon. Silloin kun oma terveyskeskus on kiinni, tilanne ei ole akuutti ja lääkäriin lähtö mietityttää, paras apu ja ohjeistus löytyy Päivystysavun puhelinnumerosta. Siellä hoidontarpeen arvioinnin tekevät siihen koulutetut ihmiset, ja he osaavat kyllä kertoa, onko tilanne sellainen, että on parasta lähteä päivystykseen vai hoituuko vaiva asiantuntijan neuvoilla ja ohjeistuksella toistaiseksi kotona.

Läheiseni oli oikeassa siinä, että Suomessa jokaisella ihmisellä on oikeus saada tarvitsemaansa hoitoa. Väärässä hän oli siinä, että meillä veronmaksajina olisi oikeus määritellä itse hoidontarpeemme, sen kiireellisyys tai kriteerit. Meidän veronmaksajien etu on se, että hoitoon pääsyn kriteerit ovat kaikille samat ja mahdollisimman moni niitä myös noudattaa.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi