play

Kolumni: Välttämätön, typerä, ekologinen ja taas välttämätön

Helena Tahvanainen

Ruoka on ollut välttämättömyys- ja niukkuushyödyke kautta aikojen. Ruuan niukkuus ja paljous näkyvät niin muodissa kuin katukuvassakin.

Vanhoista kuvista näkee, että entis­ajan lihavat olisivat nykymittapuulla jos eivät sopusuhtaisia niin ainakin tavallisia. Saman ajan nuoret miehet taas ovat kuin nälkää nähneitä, vaikka eivät toki olleet.

Mutta se oli selvää, että ruoka oli käytettävä tarkasti hyväksi. Äidit pitivät huolta, ettei tähteitä jäänyt, ja isätkin kovenivat ruualle nyrpistelijöille.

Ruokakomeron tai jääkaapin perälle ei jäänyt mitään homehtumaan. Jos jäi, home kuorittiin päältä pois.

Sitten elettiin aika, jolloin tarkka ruokahuolto oli vanhanaikaista. Pitkäksi aikaa unohtui, että maidon laadun ja juomakelpoisuuden tietää lusikalla maistamalla eikä parasta ennen -päiväyksiä lukemalla.

Marttojen ohjeet tähteiden tarkasta käyttämisestä ja muut säästövinkit tuntuivat – no, Marttojen jutuilta.

Kaupoista epäilemättä heitettiin surutta ruokaa roskiin, biojätteitähän ei tunnettukaan. Vähitellen järki ja bisneshenki alkoivat voittaa, ja myyntiin ilmestyivät punalaputetut tuotteet. Moni osti niitä aluksi nolona ja vähän kuin salaa.

Siitä se alkoi, ekologisuuden korostaminen, ja ilmastonmuutoksen noustua uutisten ykkösaiheeksi ekologisesta ajattelusta tuli valtavirtaa.

Muotia ei ollutkaan enää haaskata vaan olla tarkka siitä, mitä syö ja miten syö ja miten tarkkaan ostamansa ruuan syö.

Nyt ruuan hinta on noussut sillä vauhdilla, että ollaan palaamassa vanhaan, välttämättömyyden aikaan. Monessa perheessä lasketaan ihan tosissaan, mihin ja miten paljon ruokaan rahat riittävät.

Viimeisen myyntipäivän tai parasta ennen -päivän tuotteet ovat haluttuja – jopa tavallaan liian haluttuja. Ruokajonoissa on yhtä aikaa yhä enemmän hakijoita ja yhä vähemmän jaettavaa.

Tosin on hyvä muistaa sekin, mistä tilanteesta tähän uuteen välttämättömyyden aikaan lähdettiin.

Suomalaiset ovat käyttäneet keskimäärin piirun päälle 10 prosenttia tuloistaan elintarvikkeisiin.

Pienistä tuloista osuus on tietysti aivan toista luokkaa.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi