play

Kolumni: Yöjunattomuuden juhlavuotena sopii pohtia uutta avausta

Helena Tahvanainen

Ei kannata hävittää mitään aikansa eläneenä, olipa kyse huonekaluista tai mekoista - tai yöjunista. Harva hokema pitää yhtä hyvin paikkansa "kuin ei mitään uutta auringon alla".

Joensuu jäi yöjunamottiin syyskuun alussa 2006 - nythän on siis meneillään 15-vuotisjuhlavuosi. Karjalaisen arkistosta näkee, miten kovasti yöjunayhteydestä taisteltiin silloin ja on taisteltu sen jälkeenkin. Kaikki turhaan.

Arkistosta näkee myös, miten yhteyden poistamista perusteltiin: ei kannata, vanhanaikaista, liian hidasta... Yöjunayhteyden puolesta taistelijat leimattiin historiaan juuttuneiksi, kehitystä jarruttaviksi. Kuka kulkisikaan yöjunalla, kun on lentokoneet ja Pendolino.

Ehkä silloin olikin noin - vastustuksen määrästä päätellen ei ollut - mutta nyt on toisin.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

VR:kin on Lapin-matkojen osalta sen tunnustanut. Pohjoisen yöjunat ovat valtavan suosittuja: auto ja lapset junaan yöksi ja seuraavana aamun kohtuumatkan päässä olevalle mökille ja rinteeseen.

Kyselyissä yöjunien suosiota selittäviksi tekijöiksi ovat VR:n palvelujohtajan Piia Tyynilän mukaan nousseet ilmastoasiat ja yöjunien helppous (Karjalainen, 13.7.).

Samassa uutisessa Tyynilä sanoo VR:llä seurattavan Euroopan trendejä, vaikka se ei suoraan vaikutakaan Suomen yöjunaliikenteeseen. Miksei? On VR:llä kuitenkin käynnissä 35-40 miljoonan euron arvoinen uuden yöjunakaluston hankkiminen.

Suomi on tietysti vain Suomi. On pitkät välimatkat ja ennen kaikkea vähän asukkaita, vaikka vielä joskus turistitkin voitaisiin laskea joukon jatkoksi.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Siksi Keski-Euroopan tilanteita ja toimintoja ei voida olettaa kopioitavan suoraan tänne. Jotenkin tuntuu, että päätöksenteossa ja ilmapiirissä on myös muutosvastarintaa - etten sanoisi menneeseen takertumista.

Saattaa sitä vanhakantaisuutta olla myös meissä matkustajissa. Mutta ehkä asenteet muuttuvat, kun uutiset ja kokemukset Keski-Euroopan trendikkäästä yöjunamatkailusta leviävät.

Ilmastonmuutostietoisuus on saanut pikasykyilyn lentämällä paikasta toiseen tuntumaan ahdistavalta, nololta ja turhalta. Siksi nyt tuntuu hohdokkaalta palata vanhaan: 12 yön tuntia Pariisin ja Nizzan välillä niin kuin entisajan lomailevat rikkaat britit ja ranskalaiset.

Nizzan junan jälkeen on tarkoitus palauttaa yöjunayhteys Pariisin ja Espanjan välillä, kun juna alkaa kulkea ranskalaiseen rajakaupunkiin.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Ja ruotsalaiset, he tietysti ovat virtauksissa mukana, vaikka heidänkin maansa on suuri ja väkeä suhteellisen vähän. Yöjunalla Berliiniin!

Suomella on vaikeaa siksikin, että meillä on tsaarien perintönä vääränlaiset kiskot, eikä laajamittainen turismi Venäjälle ja Venäjältä taida olla nupullaankaan.

Valppaana on silti syytä olla, sillä lentoyhteydet Joensuusta maailmalle ovat 15 vuodessa muuttuneet yllättävän epävarmoiksi.

Hintakin ratkaisee.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi