play

Lukijan kirjoitus: Terveydenhuollon isot ongelmat tiedetään, mutta niihin ei tartuta

Kuva: Jarno Artika

Lukijan kirjoitus

Pari päivää sitten oli Ylen sivuilla seuraava uutinen: Sosiaali- ja terveydenhuoltoalan kustannuksista on mahdollista säästää lähes kaksi miljardia euroa vuodessa, jos potilastietojen järjestämistä ja käyttöä uudistetaan, arvioi Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra tuoreessa selvityksessä.

Yllättävän vähälle huomiolle uutinen julkisuudessa on jäänyt. Luulisi aiheen kiinnostavan, kun hallituksen pienemmätkin säästöluvut niin kovan mekkalan aikaan saavat. Eikä havainto ole uusi, joten koetaanko aihe – virheellisesti – mahdottomuudessaan Eino Leinoa lainaten ”toivoton taisto taivahan valtoja vastaan” ongelmaksi?

Asiasta on omakohtaista kokemusta, kun aikanaan jäin pois työterveyden piiristä ja siirryin niin sanotulle julkiselle, potilastietojen siirto tuli tarpeelliseksi. Minulle kerrottiin, että virallista tietä siirto on työläs ja hidas, mutta jos henkilökohtaisesti menen työterveyden vastaanottopalveluun ja pyydän tulostamaan tiedot ja toimitan ne sitten julkiselle puolelle, prosessi on nopea. Niin tein. Eikä tuo tapahtunut Hippokrateen aikaan, en sentään niin vanha ole.

Toinen äskettäinen uutinen: Kehitys on ollut se, että terveyskeskuslääkärin vastaanottama potilasmäärä on puolittunut 2000-luvun alusta tähän päivään. On syytä ihmetellä, mistä se johtuu, sanoo HUSin johtoryhmän jäsen, diagnostiikkajohtaja Lasse Lehtonen.

Työn tuottavuus harvemmin ihmettelemällä paranee, se tapahtuu toimenpiteiden kautta. En väitä, että lääkärien toimintaa ohjaa entisen rengin ajatus, että ”sama se on talon töissä, kyntääkö vai etsiikö hevosta”, mutta kummasti samoja piirteitä tuossa lopputuloksessa on.

Kummankin edellä olevan seikan korjaaminen ratkaisisi suuren osan perusterveydenhoidon nykyisistä – rahoitus ja lääkäripula – ongelmista.

Terveydenhuollon olemassaolon oikeutus ja tarkoitus on vain ja ainoastaan hoitoa tarvitseva ihminen, mutta valitettavasti tämän vuosituhannen aika ja energia on käytetty pelkkään riitelyyn hallintohimmeleistä, ei järjestelmän sisällä olevien ongelmien ratkaisemisesta.

Toki muutakin voi väittää, mutta miksi sitten yllä olevia uutisia säännöllisin väliajoin julki tulee?

Osmo Maksimainen

Joensuu

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

uusimmat

Tarinat

Tarinat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

whatsApp

Whatsappilla:

Numeroon 050 3500 245

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi