play

Vieraskolumni: Lääkärin sana ei ole jumalan sana – eikä ole Kelankaan sana

Pirjo Myyry

Kelan asiantuntijalääkärin, jota tuttavallisemmin kutsutaan vakuutuslääkäriksi tai nimitellään paperilääkäriksi, toiminta herättää joskus epäilyjä, jopa vihastusta. Toki kiitoksista osa lankeaa vakuutuslääkärille, kun etuus hyväksytään. Mutta harvemmin siinä yhteydessä muistetaan vakuutuslääkärin roolia toisin kuin silloin, kun etuus hylätään.

Etuuden hakemisessa eri toimijoilla on omat tehtävänsä prosessissa. Hoitava lääkäri tutkii, diagnosoi sairauden ja hoitaa potilasta hyvän hoitotavan mukaan. Hän tekee tarvittavat lausunnot sosiaalietuuksia varten niin Kelaan kuin eläke- ja vakuutusyhtiöihin. Vakuutuslääkäri puolestaan arvioi, täyttyvätkö etuuden myöntämisen lääketieteelliset edellytykset. Hän tekee arvion asiakkaan hakemuksen ja hoitavan lääkärin antaman lääkärinlausunnon, siis papereiden, perusteella.

Vaikkapa sairauspäivärahaa hakevan on omassa hakemuksessaan kerrottava selkeästi sairauden vaikeusasteesta ja miten se estää työntekemisen. Pelkkä diagnoosi ei oikeuta sairauspäivärahaan. Ratkaisuasiantuntija tekee etuuspäätöksen ja tarvittaessa pyytää Kelan asiantuntijalääkärin arviota.

Tätä prosessia on vaikea valaista asiakkaille. Jouduin pitkään keskusteluun, jossa asiakas toistuvasti ihmetteli, miten joku vakuutuslääkäri voi papereiden perusteella, häntä näkemättä, arvioida hänet työkykyiseksi. Hän vannoi vakaasti hoitavan lääkärin olevan oikeassa ja tuntevan hänen tilanteensa parhaiten ja määränneen hänet sairauslomalle, koska hän on työkyvytön.

Näinhän se yleensä menee, omaa lääkäriä pidetään asiantuntevampana kuin vakuutuslääkäriä. En menestynyt keskustelussa omilla perusteluillani, joten erehdyin lausahtamaan: ”Onko se lääkärin sana jumalan sana?”. Asiakas napautti välittömästi ironisen vastaiskun: ”Kelan sanako sitten olisi jumalan sana?”

Tarvitaan enemmän läpinäkyvyyttä ja keskustelua hoitavan lääkärin ja vakuutuslääkärin tehtävistä. Nykyisessä prosessissa vakuutuslääkäri jää nimettömäksi ja tuntemattomaksi.

Onko tarpeen muuttaa tilannetta? Kela kouluttaa lääkäreitä ja tekee siten vakuutuslääketiedettä tutuksi heille. Keskusteluyhteys hoitavien lääkäreiden ja vakuutuslääkäreiden kesken pitäisi olla tiiviimpi. Pahimmillaan asiakas jää kahden lääkärin näkökantojen väliin eikä tiedä, mihin luottaa. Päätösten ymmärrettävä perustelu on tietysti tärkeintä.

Kirjoittaja toimii Kelassa yhteyskeskuksen johtajana.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi