Torstai, 24.1.2019 
Senja
Kolumni

Mies rantakuntoon muutamassa päivässä

  • Jouko Kempas
Kyllä en pelkää rasvamakkaroita.

Syön sellaisia mielelläni. Olen syönyt liikaa rasvamakkaroita. Olen syönyt itseni rasvamakkaraksi.

Terveysterrorismia pelkään, koska olen riskiryhmää - keskiäkäinen mies.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Siksi suhtaudun, kuten Veikko Huovinen kirjassaan Lyhyet erikoiset: ”He eivät pelänneet kolesterolia. He tiesivät, että esimerkiksi hylkeenrasvaa popsivat eskimot poikkeuksetta elävät elämänsä loppuun. Kolesterolijutut ovat uskonasioita. Joka kolesterolia pelkää, se kuolee ennemmin tai myöhemmin, kun taas läski-Tarzan elää päivästä toiseen muina miehinä.”

Tänäkin kesänä lehdissä näkee juttuja, kuinka mies saadaan rantakuntoon muutamassa päivässä. Miksipä emme uskoisi, jos niin kerran lehdessä lukee.

Varma muutaman päivän keino on käydä laihdutusleikkauksessa tai rasvaimussa. Tosin niistä jää rumat arvet ja suuret mustelmat. Tuskin mies on naisille silmäkarkkia, jos paidatta rannalla kulkee liian pian leikkauksen jälkeen.

Halvempi ja kivuttomampi nopea keino on hankkia korsetti. Sellaisen saa nettikaupasta parillakympillä. Pullottavat vatsamakkarat voi piilottaa korsetin alle. Tällöin paita täytyy pitää päällä rannallakin. Luulevat muuten höpelöksi.

Kehitteillä on myös korsetti, jonka ilmataskuihin voi puhaltaa six packin.

Joka miehellä on six pack vakiovarusteena. Kaikki eivät sitä tiedä, toiset eivät halua näyttää. Taputelkaa vatsaanne, siellä se on.

Six pack tarkoittaa suoran vatsalihaksen pysty- ja vaakasuuntaisia jännerakenteita. Ne ovat perinnöllinen ominaisuus, jokaisella omanlaiset.

Six packia ei saa syömällä rahkaa ja nostamalla puntteja. Toki lihakset saa noilla keinoilla näkymään paremmin, jos sitten näkyminen on elämän tarkoitus. Suorien vatsalihasten tylsempi tarkoitus ja tehtävä on koukistaa selkää ja lähentää rintakehää kohti lantiota.

Ryhti on tärkeää. Seiso pitkänä, pidä pää pystyssä ja hymyile. Se tekee hyvää vatsalihaksille.

Rantakuntoa voi harjoitella tietämättään missä ja milloin vaan. Tällaisiin vinkkeihin minä uskon mielelläni.

Nuku paljon, niin laihdut. Mies tarvitsee unta kuudesta kahdeksaan tuntiin, jotta aineenvaihdunta pysyy käynnissä. Kun se toimii yölläkin, se sulattaa kaloreita, ja mies laihtuu vaivatta.

Päiväunet pitäisi säätää saavutetuksi eduksi, josta ei tingitä missään oloissa.

Herää hitaasti. Vääntele peilikuvalle naamaasi. Se on uusinta uutta, poskijoogaa, joka auttaa myös laihduttamiseen rupeamisen aikomista.

Palaa takaisin sänkyyn selällesi. Hengitä syvään ulos, anna vatsan laajeta. Hengitä sisään ja jännitä vatsaa kohti selkärankaa. Pidä tämä asento ja toista liikkeet.

Tuskin tällä pyykkilautavatsaa saa, mutta meneehän se kesä näinkin hengitellessä.