play

Pääkirjoitus: Terveyttä hoidetaan hyvin myös verkossa

Karjalainen

Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen Siun soten uudet digitaaliset palvelut avattiin huhtikuussa (Karjalainen, 23.5.).

Chatissa asiantuntijoina toimivat hoitajat, sosiaaliohjaajat ja fysioterapeutit, jotka tarvittaessa konsultoivat lääkäriä tai siirtävät asian terveysasemalle.

Joissakin tapauksissa asiakkaalle voidaan valita suoraan aika ammattilaiselle tai terveysaseman sairaanhoitaja selvittää, miten asia hoituu eteenpäin. Asiakkaan ei siis tarvitse itse ryhtyä enää soittamaan terveysasemalle, vaan hän saa palvelun ”yhdeltä luukulta” chatin kautta.

Sosiaali- ja terveydenhuollossa moni asiakasta mietityttävä asia voidaan ratkaista keskustelemalla, eikä tähän välttämättä tarvita kasvokkaista kanssakäymistä.

Digitaalisten palvelumuotojen kasvattaminen ja niiden käyttäminen silloin kun se on tarkoituksenmukaista onkin oikeansuuntaista sote-palvelujen kehittämistä.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Toistaiseksi verkosta osoitteesta www.siunsote.fi/digi löytyviin Siun soten digitaalisiin palveluihin on rekisteröitynyt vasta yksi prosentti pohjoiskarjalaisista.

Vähäisestä rekisteröintimäärästä huolimatta runsaan kuukauden aikana terveyteen, hyvinvointiin ja arjen sujumiseen liittyviä huolia on kuitenkin ehditty ratkoa jo noin tuhannessa chattikeskustelussa.

Puhelimen päässä minuuttitolkulla tuuttaavaan vastaajaan tottuneille terveyspalveluiden käyttäjille Siun soten chattipalvelu on tuottanut iloisen yllätyksen: tällä hetkellä palvelun keskimääräinen odotusaika on yksi minuutti, kun kysyjä on terveyshuoleen liittyen tunnistautunut palveluun ja täyttänyt esitietolomakkeen. Eli asiantuntijan vastaus tulee noin minuutissa siitä, kun henkilö on kysynyt terveyshuolestaan chatissa.

Digitaalisten sote-palvelujen käytön opetteleminen ja niiden hyödyntäminen siellä missä niitä on tarjolla on jokaisen pohjoiskarjalaisen etu.

Digitaalinen asiointi vähentää terveysasemien kroonista puhelinruuhkaa ja jättää terveydenhoitohenkilökunnalle myös enemmän aikaa vastaanottokäynteihin tilanteissa, joissa asiantuntijan ja asiakkaan kohtaaminen on tarpeen ja välttämätöntä.

Yksittäiselle ihmiselle maksuton chatti tarjoaa puolestaan parhaassa tapauksessa nopean avun ja tarvittaessa oikean etenemistien ongelman hoitamiseksi; mahdollisuus, joka kannattaa hyödyntää.

uusimmat

Tarinat

Tarinat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

whatsApp

Whatsappilla:

Numeroon 050 3500 245

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi