Pääkirjoitus: Karjalan rataa parannettava pikaisesti
Pohjois-Karjalaa uhkaavaan pitkään junaliikennemottiin on löytymässä ratkaisu. Väylävirasto harkitsee Kiteen Syrjäsalmen ratasillan korvaajaksi uutta ratasiltaa lähemmäs maantiesiltaa ja kauemmas nykyisestä ratasillasta.
Muitakin vaihtoehtoja selvitetään vielä, mutta sillan uusi sijoituspaikka on maalaisjärkinen ratkaisu, jos sille hyvä paikka löytyy. Näin siitä huolimatta, että hankkeesta tulee aiottua kalliimpi ja sillan toteutusaikataulu venyy.
Se tarkoittaa junaradan linjaamista uudelleen, sen luvitusta ja suunnittelua. Hanke siirtynee parilla vuodella riippuen matkan varrella mahdollisista valituksista oikeusasteisiin. Alun perin sillan rakentamista oli määrä jatkaa ensi vuonna, jolloin junaliikenne katkaistaisiin kokonaan, ja uusi silta valmistuisi vuoden 2024 lopussa.
Itä-Suomen viisi maakuntaliittoa, mukana Pohjois-Karjala, lähettivät keskiviikkona viestin valtiovallalle ja hallitusneuvotteluihinkin. Viestin ydin on, että Karjalan ja Savon ratojen välityskykyä on parannettava viipymättä.
Liitot ovat huolissaan etenkin rahtikuljetuksista rautateillä. Vaikeaa on henkilöliikenteelläkin Joensuun ja Helsingin välillä. Junakyydin suosiminen autoiluun ja lentämiseen nähden on monesta syystä suositeltavaa. Kärsivällisyys on kuitenkin koetuksella, kun useilla päivittäisillä vuoroilla matkustusaika venyy jopa 6,5 tuntiin.
Joensuusta Kouvolaan, ja sama toisinpäin, matkustetaan busseilla ja vasta sitten vaihdetaan junaan. Syynä ovat ratatyöt, jotka ovat jatkuneet jo vuosikausia. Toki valittavissa on edelleen myös 4,5 tunnin "oikeita" junamatkoja.
Junaratoja ja -siltoja on toki korjattava. Liitot muistuttavat, että korjausvelka Karjalan ja Savon radoilla on kasvanut sietämättömäksi. Maakunnat vaativat valtiolta lisää rahaa ratatöihin.
Liikenne tökkii aika ajoin myös Savon radalla Kuopiosta Kouvolaan. Savon radalle on suunniteltu ratatöistä johtuvia liikennekatkoja kesälle 2024, jonka vaikutukset heijastuvat koko Itä-Suomeen.
Sota Ukrainassa ja Saimaan kanavan sulkeminen laivaliikenteeltä ovat muuttaneet rahtikuljetuksista. Osa kuljetuksista on siirtynyt kumipyörille, mutta myös tavaraliikennemäärät ovat eräillä rataosuuksilla kasvaneet jopa 50 prosenttia. Karjalan ja Savon radat ovat pääosiltaan yksiraiteisia.
Tuoreen ennusteen mukaan rautatiekuljetusten kasvu jatkuu vuoteen 2030 saakka. Sen jälkeenkin ennusteissa liikennemäärät pysyvät korkealla vuoteen 2060.
Tämä lisää tarvetta pitkäjänteiseen kokonaisratkaisuun Itä-Suomen liikennejärjestelmässä.
Liitot muistuttavat, että Karjalan ja Savon ratojen välityskyky on merkittävää myös yleiselle huoltovarmuudelle. Välityskykyä on parannettava välittömästi Savon radalla jo ennen Karjalan radalle ensi vuodelle kaavailtua liikennekatkoa. Karjalan radalla katkon aikana on siltahankkeen kanssa samaan aikaan tehtävä myös muita välityskykyä parantavia toimenpiteitä. Tärkeää on varmistaa henkilöjunaliikenteen nopeuttaminen.
uusimmat
Tarinat
Tarinat
Luetuimmat
LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO
Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.
Whatsappilla:
Numeroon 050 3500 245
Toimitus, uutisvihjeet:
010 230 8110
toimitus@karjalainen.fi